Annons:
Etikettjästbröd
Läst 4051 ggr
Tove-
2011-07-25 09:03

Naanbröd - recept

Tyvärr blir det inte riktigt likadant som det naanbröd man får på restaurang, men gott blir det i alla fall!

10 bröd

7 deciliter vetemjöl
2 kryddmått bakpulver
3/4 matsked socker
6 matskedar smör
25 gram jäst
2 deciliter mjölk + mjölk att pensla med
(Sesamfrön till garnering)

1. Blanda mjöl, socker och bakpulver
2. Smält smöret och tillsätt mjölken. Hetta upp till 37 grader.
3. Smula jästen i en bunke och häll sedan på mjölk- och smörblandningen. Se till att jästen blir helt upplöst.
4. Häll mjölet i den flytande blandningen och knåda till en smidig deg.
5. Låt degen vila i 1 timme under kökshanduk på ett varmt ställe.
6. Sätt ugnen på 250 grader när degen jäst färdigt.
7. Dela degen i 10 lika stor bitar som sedan kavlas ut till tunna cirklar.
8. Lägg cirklarna på bakplåt med bakplåtspapper, pensla sedan med mjölk och strö sesamfrön på bröden. 
9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 5 minuter, bröden ska bli ljusbruna.

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Annons:
DesK
2011-07-25 10:00
#1

Tack för ett trevligt recept! Glad Ett av knepen med sånt här bröd är att det ska kavlas riktigt supertunnt och ibland får man Naanbröd som är kryddade.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-07-25 10:09
#2

Hej Tove!

Tack för receptet. Att baka naanbröd och få det likadant som på restaurang tror jag är omöjligt eftersom det många gånger bakas med speciella tandooriugnar. Men att baka det på hög värme i vanlig ugn i några minuter är nog så nära man kan komma.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-07-25 10:14
#3

Kom just på att det kanske blir bäst om man gräddar dem i gjutjärnspanna på spisen. Vi får göra några olika testbak Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2011-07-25 16:44
#4

Tack för receptet Tove!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Tove-
2011-07-25 20:36
#5

#1 Ja, jag undrar vad det är för kryddor. Borde gå att googla. =)

#2 Varsågod! Ja, man har ju inte en sådan ugn hemma precis ;)

#3 Det har jag också tänkt på, många andra indiska bröd gräddas ju på spisen. Måste provas!

#4 Varsågod!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Tove-
2011-07-25 20:40
#6

Jag kollade upp lite kryddor!

Spiskummin och vitlök hittade jag i flera av recepten, och med tanke på att spiskummin används flitigt i det indiska köket borde det ju gå att använda.
Ska prova med spiskummin och vitlök nästa gång jag bakar!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Annons:
[TrevorS]
2011-07-27 23:16
#7

Tänkte berätta om Kaffegrytan som man äter Naanbröd till. Skrattande

mizuki
2013-06-27 14:19
#8

Grädda inte i ugnen utan i stekpannan! Jag gjorde det när jag bakade sådana sist och de blev underbart sega och goda. Mycket bättre än i ugnen, trots maxvärme och förvärmda plåtar!

Upp till toppen
Annons: