Annons:
Etikettbröd-med-fördeg-eller-skållning
Läst 5820 ggr
MonisN
6/28/11, 8:14 PM

Bröd med russin och nötter - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här blir ett mycket gott och saftigt bröd som ger mersmak. Yoghurten ger ett mjukt och smidigt inkråm.

Fördeg:

10 gram jäst

200 gram vatten

**100 gram grovt rågmjöl, eller Saltås mellangrova
**

100 grahamsmjöl

100 gram russin

Blanda på kvällen alla ingredienser utom russinen i en bunke och lägg på plast och låt stå till nästa dag. Lägg russinen i blöt och låt dem också stå över natten.

Dag 2:

25 gram jäst

200 gram turkisk yoghurt

75 gram rumsvarmt smör

75 gram honung

75 durum mjöl

400 gram vetemjöl special eller manitoba

15 gram salt

75 gram grovhackade valnötter (kan uteslutas)

  1. Börja med att hälla av vattnet på russinen.
  2. Blanda fördegen med alla ingredienser utom salt, russin och nötter och knåda i maskin 10 minuter, eller för hand minst dubbelt så länge.
  3. Lägg i russin och salt och kör 4 minuter till. Lägg därefter i nötterna och kör 1 minut till.
  4. Låt degen vila i bunken 30 minuter.
  5. Tag upp degen och dela den i två delar och forma till limpor genom att vika och rulla degbitarna. Lägg dem på plåt och låt jäsa 1 timme.
  6. Sätt under tiden ugnen på 250º. Snitta bröden med en vass kniv och sätt in dem i ugnen plus en skvätt vatten i ett kärl på ugnsbotten och sänkt temperaturen efter ett par minuter till 180º.
  7. Grädda bröden tills de har en innertemperatur på 98º, cirka 40 minuter.
  8. Vädra ut ångan efter halva tiden genom att öppna och stänga ugnsluckan med jämna mellanrum samtidigt som du eventuellt sätter in en termometer.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
6/28/11, 8:25 PM
#1

Låter spännande, måste testas framöver! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
6/28/11, 8:37 PM
#2

Det både ser jättegott ut och låter jättegott… Frågan är bara hur man allergianpassar det hela utan att hjärtat i brödet går förlorat.. ? ObestämdGlad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
6/29/11, 11:31 AM
#3

#2 Ja du, det kan jag inte svara på, men du verkar väldigt duktig på att anpassa recept, så jag är säker på att du kommer att lyckas ta fram en variant Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
6/29/11, 12:00 PM
#4

Tack! Glad

Jag känner att det skulle vara svårt att byta filen just och inte få syran förlorad. Men till nästa vecka eller så får jag hem min yoghurtmaskin, då kan jag göra riktig yoghurt, fast mjölkfri, och då kommer det nog att funka bätte.

Ditt bröd verkar hur som helst jättegott..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
6/29/11, 12:46 PM
#5

#4 Ja, det är jättegott och en favorit just nu. Spännande om du provar att göra en  variant som kan passa allergiker. Jag gjorde två stycken utan nötter igår och det blev också jättebra, så nötterna kan man skippa om man inte vill eller tål det. Russinen kan man ju också strunta i, men då får man tillsätta lite mer yoghurt eftersom russinen ger lite vätska. Hur mycket vet jag inte, men det är inte så mycket så det är bara att prova sig fram.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
6/29/11, 12:50 PM
#6

russin och nötter lär jag behålla i alla fall, annars känns det som jag tappar hela karaktären utan vare sig samma mjöl eller yoghurt Flört

Ska testa, och återkommer med resultat när det blir så dags! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
6/29/11, 12:55 PM
#7

Russinen ger ju lite god sötma om man gillar det, men att utesluta bådadera spelar inte så stor roll för karaktären i stort, inkråmet blir lika gott och saftigt utan. Men visst är det gott med nötter i bröd! Man kan även ha hasselnötter, lingon, tranbär eller aprikoser. Man tar helt enkelt det man gillar och har hemma.

Ser fram emot ditt testGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
6/29/11, 1:01 PM
#8

Tänkte ett tag att jag skulle testa med mandel oxå, ända tills jag kom på att det tål ju inte barnen här hemma Tungan ute Ibland glömmer man fort.. heh

Ja.. Jag ska nog baka i morgon igen så då kan jag ju prova detta. Fast jag gör det nog med lite surdeg också då jag märkt att de glutenfria bröden jäser bättre då. Blir stabilare jäsning på något vis.

Frukt och nötter i bröd är toppen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: