Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 5419 ggr
MonisN
6/15/11, 9:32 AM

Äpplebullar med kanel - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa bullar har jag fått inspiration till från ett gammalt fint kaffehus i Göteborg där det alltid finns att köpa. Ibland är de fyllda med äpplen, ibland med katrinplommon eller rabarber. Alla fyllningar är lika goda.

Ingredienser till cirka 32 bullar:

50 gram jäst

150 gram rumsvarmt smör

**500 gram kall mjölk
**

1 ägg

1½ deciliter vit baksirap eller socker

½ tesked salt

1 tesked kardemumma (kan uteslutas om du har kanel i fyllningen)

900-950 gram vetemjöl special

1 ägg till pensling

Fyllning:

60 gram rumsvarmt smör

1 deciliter strösocker + lite till äpplena och ovanpå bullarna

2 smakrika äpplen, skalade och urskärnade skurna i små bitar

kanel

**Gör så här:
**

  1. Blanda alla ingredienser i en bunke, helst assistens, och knåda degen länge, cirka 15 minuter, minst dubbelt så länge om du knådar för hand. Låt jäsa minst 1 timme.
  2. Gör iordning äpplena och lägg dem i en bunke med lite strösocker och kanel och ställ åt sidan.
  3. Tag upp degen på bakbord och vik ihop den ett par gånger och dela den i två delar. Kavla ut varje del till en rektangel.
  4. Bred på hälften av smöret, sockret och mycket kanel och hälften av äpplena. Rulla degen ganska hårt från den längsta sidan och skär varje rulle i cirka 15-16 bitar och lägg på plåtar.
  5. Sätt ugnen på 250º.
  6. Pensla bullarna med ägg och sätt in dem i ugnen när den är varm. Grädda 8-10 minuter. Strö lite socker på bullarna när dom kommer ut ur ugnen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
6/15/11, 2:25 PM
#1

Att baka bullar med äpplen, plommon eller rabarber i har jag aldrig provat, måste råda bot på detta snarast! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
6/15/11, 2:31 PM
#2

Det är jättegott!Nu när det är rabarbertider passar det ju extra braFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
6/16/11, 11:44 PM
#3

Ungefär hur mycket kanel använder du till dessa bullar allt som allt? 2 tsk, 2 msk, ½ dl eller?

Om du gör med rabarber i, mjukar du då upp rabarbern i en kastrull och sätter till lite socker eller har du i dem råa i bullarna?

Så gott allt ser ut så här på kvällkvisten när det är några timmar sedan man åt.

MonisN
6/17/11, 8:44 AM
#4

Jag vet inte riktigt hur mycket kanel jag tar, gör det alltid på en höft, men det ska vara ganska mycket pudrat över degen innan man rullar den.

Ärligt talat har jag aldrig bakat med rabarber själv, men ätit det många gånger. I dom bullar jag ätit så har nog rabarbern varit rå. Bäst blir det nog om man tar späda rabarber och inte den tjocka delen som kan vara träig. Rabarber kräver ju mycket socker så att låta dem stå med mycket socker en stund innan man fyller bullarna är nog en god idé.

Nästa gång jag går till det här cafét ska jag höra exakt hur dom görFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
6/30/11, 7:09 PM
#5

Nu har jag tagit reda på hur man ska göra med rabarberna om man vill ha det som fyllning.

Skala dem och skär dem i små biltar och blanda dem med rikligt med socker och kanel och gör enligt receptet ovan.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
6/30/11, 7:14 PM
#6

Jag ska baka bullar imorrn, så då ska jag prova detta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
6/30/11, 8:16 PM
#7

Ska du baka med rabarber? Blir roligt att höra vad du tycker! Själv älskar jag caféets rabarberbullar. Det är så somrigtTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
6/30/11, 9:59 PM
#8

Jag frös rabarber när den var som mjällast. Kan man använda frysta rabarber, tror du Mona, i dina goda bullar ?

MonisN
6/30/11, 10:58 PM
#9

Ja zissi, det tror jag helt säkert. Rabarber vätskar ju en del, men på cafét sa dom inget om potatismjöl som man annars brukar få använda när man gör till exempel paj.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Mitralis
7/6/11, 2:06 PM
#10

Det där ser smaskigt ut det Tungan ute



storost
7/9/11, 8:55 AM
#11

De ser sjukt gott ut Mona!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
7/9/11, 9:58 AM
#12

Tack StephanKyss

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: