Annons:
Etikettbakprat
Läst 2957 ggr
[TrevorS]
2011-05-29 21:26

Morotsmjöl!

Brukar göra vegetariska biffar genom att mixa ner morötter tillsammans med vatten, pressa ur dem och torka dem i ugnen på 50°C tills de blir torra sedan ta ut och låta stå i nästan ett dygn. (sedan brukar jag blanda i potatismjöl, kryddor och bulgur som jag sedan slår på kokande vatten och låter stå i en halvtimme och kavla till burgare och steka, men nog om det) Jag har flera gånger malt ner de torkade morötterna till pulver och haft i det i bröd och det har blivit riktigt gott faktiskt.

Funderat på att baka glutenfritt med detta och fiberhusk. Men ingen aning om hur det blir. Vi får se när det blir av, ville bara dela med mig med en idé Skrattande

Annons:
DesK
2011-05-31 07:59
#1

Vad spännande! Glad Berätta gärna hur det går!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-05-31 13:00
#2

Det borde funka utmärkt med morotsmjölet.. Kompensera för vattnet som morötterna förlorat och suger upp igen. Morötter gör ju bröd saftigt och smakrikt. Spännande att se hur det går. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-05-31 14:16
#3

Ska se när det blir av först. Jag tänkte göra burgare snart igen så tänkte jag spara lite till bakning. Inte tänkt på det mer än att jag brukar blanda i det i vanligt bröd.

Upp till toppen
Annons: