Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 2003 ggr
Anterrabae
2011-05-27 21:10

Allergivänlig yoghurttårta - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde en tårta idag, utan mjölk, mjöl och ägg. Byter man gelatinet mot agar-agar och smöret mot margarin så är den vegansk också. Ursprunget är DesK:s och finns här:

Så här gjorde jag:
Smulade pepparkakor fint, för en form på 24 centimeter gick det åt 2 paket sempers pepparkakor, naturligt glutenfria. Blandade med 75-100 gram smält smör. Blandade ihop, tryckte ut i formen och gräddade 10 minuter. Tog ut och lät svalna.

Vispade ihop min mjölkfria yoghurt, Frutty osötad, 1liter, den mår bra av att stå till sig några timmar, gärna över natten. Tillsatte 3 deciliter risgrädde (som jag misstänker kan uteslutas), zest av en citron, 80 gram strösocker och 12 gelatinblad smälta i 1 deciliter pressad citron i yoghurten. Hällde sedan yoghurtsmeten på pepparkaksbottnen, täckte med plastfolie och lät den sedan stelna tre timmar i kylen.

Garnerade med tärnad mango och serverade med kaffe.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2011-05-27 22:20
#1

Stort tack! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-05-27 23:04
#2

Varsågod! Flört

Ska vid tillfälle testa att göra med botten av solroskärnor, pinjenötter, eller andra nötter som vi tål för att få den där nötiga kontrasten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-05-27 23:10
#3

Med sukrin och nöt-/fröbaserad botten blir kakan dessutom en LC-tårta!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2011-05-28 08:18
#4

På tal om sukrin, har du nån omräkningstabell på hur mycket exempelvis en deciliter socker motsvaras av när man använder sukrin?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-05-29 01:08
#5

Nä, inte på rak arm. Jag har hört att man byter lika ungefär. Kanske något mindre Sukrin. Får försöka leta lite..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: