Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 2351 ggr
zissi
2011-05-18 15:44

Jordgubbstårta, recept sökes!

Åtog mig i dag uppgiften att baka en tårta till vår arbetsplats sommarfest. Vi är cirka 10 personer, men vad ska jag baka? Jordgubbar är ju så somrigt så det måste bara ingå. Har du något bra recept på en rejäl jordgubbstårta eller annat gott där jordgubbar ingår.

Blev så velig plötsligt Obestämd, tänk om det inte blir bra Förvånad, någon annan bakar nog godare än jag kan göraRynkar på näsan. Så fjompig man är ibland. Jag har ju trots allt bakat några ätbara saker tidigare.

Annons:
Niklas
2011-05-18 15:48
#1

Jag är säker på att om du bakar en tårta kommer ingen att säga att någon annan, som inte bakat tårtan, skulle baka den godare. Glad

Kanske en rulltårta med mosade jordgubbar i? Jag har inget recept men det borde inte vara svårt att hitta ett rulltårtrecept och improvisera dit jordgubbar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

DesK
2011-05-18 19:49
#2

Du kan göra en klassisk gräddtårta med jordgubbar (sockerkaksbotten, vaniljkräm, mosade jordgubbar, vispad grädde och hela jordgubbar till garnering) eller så kan du göra en enkel kexbotten och lägga på vaniljkräm och jordgubbar och gärna någon annan frukt också och till sist gjuta gelé över dt hela. Om du vill ha en tårta som inte är så söt kan du göra min yoghurttårta och ha jordgubbar både i yoghurtsmeten och som garnering Glad För övrigt instämmer jag med Niklas, ingen kommer att säga eller ens tycka att de hade gjort en bättre tårta om du gör en egen tårta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2011-05-19 23:17
#3

Tack för bra tips Niklas och Désirée!

Hur mycket jordgubbar kan man ha i din youghurttårtefyllning Désirée och hur stora jordgubbsbitar blir bäst? Upprepar lite här, men räcker den till 10 personer tror du?

MonisN
2011-05-20 07:50
#4

zissi, jag är helt övertygad om att du gör supergoda tårtor. Dessan yoghurttårta tror jag är väldigt god. En annan tårta som också är god och väldigt enkel att baka är min marängtårta som baka sig själv Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Denna kommentar har tagits bort.
zissi
2011-05-20 12:16
#6

Tack, nu blir det jordgubbsinspirerade bakverk hela sommaren tror jag Tungan ute

och det är ju inte illa Skrattande.

I morgon tillbringar vi dagen på en vacker vandringsled några mil härifrån. Vädret ska visst bli 19 grader och sol, alltså perfekt vandrarväder. Hoppas alla ni andra här får en trevlig helg också.

Annons:
MonisN
2011-05-20 12:22
#7

Vad trevligt det låter zissi! Ha en riktigt trevlig helgCool

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-05-30 19:53
#8

Vad många variationer det finns på tårtbotten-recept Glad. Här två med så olika sockermängder i:

* 5 ägg, 2½ deciliter socker, 1,25 deciliter vetemjöl, 1,25 deciliter potatismjöl, 1½ tesked bakpulver.

* 4 ägg, 5 deciliter socker, 6 deciliter vetemjöl, 2 teskedar bakpulver, 2 deciliter ljummet vatten.

Hur mycket socker har ni i era tårtbottnar?

DesK
2011-05-31 07:30
#9

Jag väljer alltid det recept som har minst socker i sig Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2011-08-27 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så här blev jordgubbstårtan till sommarfesten Tungan ute.

Hittade ett jättebra recept på tårtbotten där jag använder krage till formen. Då blir tårtan så hög och fin.

Toppenfin stor och hög tårtbotten:

5 ägg, knappt 3 deciliter socker, 1½ deciliter vetemjöl, 1½ deciliter potatismjöl och 3 teskedar bakpulver.

Gräddas på nedersta falsen i 40 minuter i 24 cm form med avtagbar kant. Smöra formen lätt på sidorna och kläm fast bakplåtspapper där som sticker upp cirka 5-10 centimeter ovanför kanten.

DesK
2011-08-27 20:28
#11

Oj oj oj vilken fin tårta! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-07 22:20
#12

Oj vad sugen jag blev på den tårtan! Jättefin. Det receptet ska jag prova nästa gång det är tårtdags.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: