Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 4503 ggr
Anterrabae
5/18/11, 11:48 AM

Glutenfritt surdegsbröd med linsmjöl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag experimenterar på, försöker dryga ut mjölmixen med andra sorter för att få ner priset. Det blir så dyrt annars.

För två dagar sen tog jag fram och väckte min surdeg, matade med havremjöl och vatten och lät den stå framme tills det bubblade ordentligt i den. Det tog närmare ett och ett halvt dygn.

Idag startade jag med att mixa /mala gryner och linser till mjöl. Jag tog
160 gram risflingor (pama minutris)
140 gram havregryn
250 gram röda linser
Sen blandade jag mjölerna med 0,5 deciliter psylliumfröskal och 0,5 deciliter mixad fibrex.

Jag tänkte att detta skulle behöva svälla så jag kokade upp en liter vatten och slog på. Konstaterade att det tjocknade väldigt så jag hällde på en liter vatten till, ljummet denna gång, blandade om och lät svälla i 45 minuter.

Sen blandade jag i
1 deciliter socker
1 matsked salt
2-3 deciliter surdeg
1 tesked torrjäst
1 matsked kanel
400 gram grov mjölmix

Arbetade degen tills den började släppa från kanten, men fortfarande var kladdig. Stjälpte upp i liten långpanna /större ugnsform och täckte med plastfolie för över-natten-jäsning.

Sen ska brödet gräddas, först på 275 grader i 5 minuter och sen sänka till 200-225 och grädda färdigt. Jag gissar att det tar 45 minuter ungefär. Det ska gräddas långt ner i ugnen.

Saxat från http://anterrabae.wordpress.com

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
5/19/11, 1:57 PM
#1

Tack för att du delar med dig av dina bakexperiment! Glad Jag har fått en del positiv respons på detta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
5/19/11, 6:35 PM
#2

Va kul att du fick till ett bra recept, ska jag testa när jag får tag i psyllium, har inte hittat dem här i byn än.

Anterrabae
5/19/11, 8:21 PM
#3

#1) Va kul att höra, glad att kunna vara till nytta! Glad

#2) Borde funka med andra vattenbindande fibrer oxå, typ pofiber eller liknande eller dubbel mängd fibrex.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
5/20/11, 2:07 PM
#4

Vad är pofiber? Eller snarare vad är skillnaden, har sett det i affären men vet inte vad det är för något.

[TrevorS]
5/20/11, 2:09 PM
#5

Funderar på om man kan mala till mjöl eller använda risentas, den ska vara väldigt billig och det är ju bra.

http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Ljust_psylliumfro/?search=1&search_text=psylliumfr%C3%B6n&index=0

Anterrabae
5/20/11, 10:11 PM
#6

Pofiber är potatisfibrer. Det som gör de här fibrerna så speciella och effektiva är deras förmåga att binda vätska. Det gör att man behöver mycket mindre mjöl, och får därmed ett saftigare och mer lättjäst bröd.

Psyllium kan till exempel binda mer än 10 x sin egen vikt i vätska, kommer inte ihåg hur mycket pofiber och fibrex (som kommer från sockerbeta) binder. men det är en ansenlig mängd. Lin-och psylliumfrö, binder inte alls lika mycket, det är i skalen som kraften finns.. typ.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
5/21/11, 2:35 PM
#7

Såg någon som bakade med just linfrön, de lade dem i vatten och lät stå nästan ett dygn, det var nästan farligt mycket linfrön som skulle till. Sedan filtrerade de bort linfröna och använda "slemmet" i bakningen.

Anterrabae
5/22/11, 12:17 PM
#8

Tja, det kanske funkar. Men jag har svårt att se att det minskar mjölbehovet. Men jag får kanske testa. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
5/22/11, 1:20 PM
#9

Vet inte man behöver minska mjölet, men det kan inte vara nyttigt alls. Det är väl rent utav nästan giftigt?

Anterrabae
5/22/11, 2:48 PM
#10

Jo, om gifterna från linfröet kommer ut i slemmet kan det bli giftigt.Tänkte inte på det, och jag har faktiskt ingen koll.

Det som gör att vi kan äta linfrön i stora mängder är ju att de "passerar som de är" genom systemet. Oljan är också ren från blåsyran.. Men frågan är om inte slemmet är giftigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
5/22/11, 3:46 PM
#11

Jag har ätit linfrökakor som är endast linfrön, sesamfrön och solrosfrön. Jag måde bra, men en dag åt jag upp massor och jag blev sjuk också.

Anterrabae
5/22/11, 4:06 PM
#12

oj.. jo man ska nog ta det linfrön.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: