Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 4190 ggr
[TrevorS]
2011-04-02 13:10

Kikärtspannkakor - glutenfritt recept

Kikärtsmjöl säljs i de flesta hälsokostbutikerna, men finns även i välsorterade matbutiker oftast bland mjöl, glutenfri eller nötterhyllan. Har man kaffekvarn kan man göra mjölet själv.

Ingredienser:
1½ decliter kikärtsmjöl
3 deciliter vatten
1/2 tesked salt

Gör så här:
Blanda och vispa ihop alla ingredienserna och låt smeten stå och svälla i minst 1 timme övertäckt (använd till exempel plastfolie över bunken eller stort lock). Bästa resultat är att låta blandningen stå i kylen under natten. Smält margarin i en varm stekpanna och klicka ut lite smet, stek tills den blir gyllenbrun på kanterna innan du vänder och steker klart på andra sidan. Serveras när de stekts klart, toppa gärna med lite sirap eller en klick margarin och socker.

Vill påpeka en liten grej som är annorlunda med dessa, man bör inte stapla dessa på varandra, då blir de slemmiga.

Annons:
Anterrabae
2011-04-08 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu är det ju inte kikärtsmjöl i och för sig, men väl pannkakor och glutenfria sådana, dessutom kikärtsmjölk i.

Goda blev de och såhär gjorde jag:

Blandade 3 deciliter vatten med 2 deciliter kikärtsmjölk. Mixade i 1 deciliter mjölmix (av bovete och majsstärkelse) och 1 deciliter skrädmjöl, 1/2 deciliter rapsolja och 1 kryddmått salt. Lät smeten svälla några minuter och sen stekte jag i mycket ghee.

http://anterrabae.wordpress.com/2011/04/08/pannkakor/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-04-08 12:10
#2

Låter gott, gör du kikärtsmjölken själv eller köper du den? Jag har letat bara sett den i Tyskland och USA men inte Sverige.

Anterrabae
2011-04-08 17:56
#3

Jag gör den själv, har hittat ett bra emulgeringsmedel som gör att den inte delar sig heller Glad Riktigt lyxigt med "hel och slät" mjölk. - Honung

Mixar välkokta kikärtor, cirka 4 deciliter med 1-2 matskedar honung och 2-3 matskedar neutral olja. Sen tillsätter jag kallt vatten i smal stråle så allt hinner blanda sig. Så att det blir cirka 1-1,5 liter. Man får smaka sig fram så det inte smakar för tunt. Smakar av med salt, cirka 1-2 kryddmått.

Jättebra att baka på oxå Skrattande och god i kaffet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-04-16 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har jag testat pannkakor med nytt recept Glad De blev jättebra. Jag eller rättare, min dotter hade inte tålamod att vänta på att smeten ska svälla. Tror den blir bättre då, men jag tycker att detta blev bra i alla fall.

1deciliter potatismjöl
1deciliter finmalda cashewnötter, naturella
1deciliter finmalt ris
2 teskedar no egg
1/4 tesked salt
0,75 deciliter olja
3 deciliter vatten

Blanda allt och låt svälla, minst en halvtimma skulle jag säga, men helst längre. No-eggpulvret hade jag i för säkerhets skull, men jag tror nog allt att det inte behövs.

Stek i olja.

De blev i stort sett som vanliga pannkakor, lite ljusa kanske. Men varken korta och smuliga eller gummiaktiga. Mjuka, rullbara och frasiga i kanten!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-04-16 12:13
#5

Tänkte bara tipsa, istället för no egg, använd sojamjöl med samma ersättning ger samma effekt och är betydligt mycket billigare.

Ska testa det sista, hur smakar den? Älskar cashewnötter. Skrattande

Anterrabae
2011-04-16 12:22
#6

Jo men jag har nyss läst om hur man hanterar soya för att få mjöl, lecitin, olja, protein osv.. Det behandlas med bla extraktionsbensin (benzen) och soya tenderar att ta åt sig detta och inte släppa det helt.

Använder sällan no-egg.. har ett paket hemma, men jag tror inte jag kommer köpa nytt när det är slut. Majsstärkelse och till viss del potatismjöl borde ha liknande effekt. De blir oxå hårda och geleiga vid tillagning.

Pannkakorna smakade väldigt neutralt och bra, lite nötigt fast inte tydligt. Vill man ha mer nötsmak skulle jag rekommendera rostade nötter, då får man kanske dra ner lite på saltet. Jag tycker de blev jättegoda! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: