Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 7579 ggr
Anterrabae
4/2/11, 12:08 PM

Glutenfritt allroundbröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ytterligare ett "grundrecept" på glutenfritt bröd. Detta har jag varierat massor, allt i från "vitt" rostbröd till saffransbulle.

50 gram jäst
0,5 deciliter strösocker (jästmat)
1 matsked salt
2 teskedar bakpulver
0,75 deliter psylliumskal eller fiberhusk
8-10 deciliter vatten (cirka 37 grader)
1 deciliter god olja
8-10 deciliter grov mjölmix, jag använder "Lailas gröna"

Blanda jäst, socker, salt, psylliumfröskal, vatten och olja i hushållsassistenten. Blanda om och låt svälla 10-15 minuter. Tillsätt mjöl under tiden degen knådas, tills dess att degen håller ihop men är bra kladdig.

Bred ut på plåt /i långpanna eller i två brödformar med bakplåtspapper och låt jäsa cirka en timma.

Grädda långt ner i ugnen på 175 grader i 45 minuter.

Smaksättning efter tycke, väljer man sirap så blir det limpstuk på brödet, eller så kan man ta extra frön och nötter för ett grövre.. brödkryddor. Vad man nu känner för och tycker är gott.

Byter man vattnet mot mjölk /mjölkersättning och kryddar med kardemumma så blir det bulle /semmelbulle kryddar man med saffran blir det saffransbulle. Då får man även öka mängden socker till 1,5-2deciliter för att få "sötbröd".

/Ida - http://anterrabae.wordpress.com

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
4/2/11, 12:46 PM
#1

Se smarrigt ut, men vad är det för skillnad på psylliumskal och fiberhusk? Vad har de för effekt? Jag har sett recept med det i men inte riktigt förstått. Skrattande

Anterrabae
4/2/11, 1:16 PM
#2

det är ingen skillnad, i mataffär säljs det som fiberhusk och i hälsokost som psylliumfröskal. Det är ett bulkmedel som om man äter det direkt har en normaliserande effekt på tarmhastigheten. Flört Bromsar vid hög hastighet och tvärtom om man är trög.

I bröd har den en vätskebindande effekt. Det kan binda 10ggr sin vikt i vatten och gör att det krävs mindre mjöl i baket, och därmed får man ett lättare och saftigare bröd. Glutenfritt kan gärna bli lite kompakt, och det motverkas av husken.

Jo så kan jag lägga till att jag brukar mixa en burk vita bönor eller kikärtor eller kokta linser och ha i degen för att öka proteininnehållet. Det ger bättre mättnad och större saftighet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/2/11, 1:54 PM
#3

Det var ju bra nyhet, fick några nya idéer, nu ska man bara köpa det. Kollat i kostaffären och i affärerna här men inte hittat något av det tyvärr. Kanske måste köpa på nätet. (bor i en liten stad, men de har annars bra utbud när det gäller glutenfritt här i staden).

Jag har ofta kikta linser i mina bröd, mest för att jag tycker om det. Skrattande

Anterrabae
4/2/11, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Husken säljs oftast via glutenfria hyllan i affären, det brukar inte  vara något prpblem att få hem. Annars finns det på nätet.. Jag har en ganska stor burk med psylliumfröskal från Holistic.

Tycker baljväxter är ett utmärkt sätt att få ett annars kolhydratstinnt livsmedel att få lite bättre propotioner Glad.

Här har vi en saffransbullevariant!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/2/11, 8:23 PM
#5

Det ser häftigt ut i alla fall. Funderar har du testat att baka med det med till exempel blandning av majs och rismjöl? Jag gjorde test på vetemjölfritt bröd här någonstans. Skrattande

Anterrabae
4/2/11, 10:14 PM
#6

Här har vi en länk där man kan köpa fiberhusk, samma ställe som du länkade till förut ang kikärtsmjölet. Så här ser det ut när man köper det i matbutiken och den här från Holistic har jag hemma för tillfället. Tror att fiberhusken är billigare per kilo, men jag har haft svårt att få tag i den i stor förpackning. På våran ica har de bara sålt den som 1-portionspåsar. Omständigt och dyrt..

Bakat på rent ris och eller majsmjöl var det länge sen jag gjorde. Hade en period som jag blandade själv, både med majs och ris och soya och bovete och säkert nåt mer Flört Nu har jag hittat naturligt glutenfria eller helt spannmålsfria mjölmixer på främst bovete och majs, det blir ett snällare kilopris, även om det är hutlöst dyrt. Då kan jag unna mig att blanda i andra mjöler, för smak och karaktär typ. Allt som jag bakar är helt vetefritt. (och de andra sädesslagen är det fritt från oxå, något enstaka undantag på havre) på grund av allergier /intoleranser.

Vi fick veta här i vintras att hela familjen Förvånad är allergiska /intoleranta mot komjölk, ägg och spannmål samt vissa nötter (nötterna varierar mellan oss)

Jag såg dina tester! Lite husk på det, så jäser det upp bättre och blir luftigare, annars såg det finfint ut Flört!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
4/3/11, 9:16 AM
#7

Just det där med allergi är rätt vanligt må jag säga, stött på många, jag är själv allergisk mot viss form av protein som finns i bland annat ägg och mjölk. Men tål alla nötter som tur är.

Jag måste skaffa husk! Hur är det med husk i muffins?

Anterrabae
4/3/11, 10:58 AM
#8

Tja, husk är bra överallt där man undviker gluten. Blir saftigare med det. Sen blir det mer fibrer i bröd och muffins utan att det märks speciellt Om man är ute efter det. Borde ju ha samma effekt i vanligt bröd/bak oxå..

Intoleranser och allergier blir tyvärr vanligare och vanligare, tur att det finns något att göra åt saken.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

cwikdahl
11/12/12, 12:36 PM
#9

Hej! Har provat att baka detta bröd två gånger (med egen mjölblandning) men det blir ogräddat under mitten. Nåt som jag även råkat ut för tidigare då jag bakade med vete… Vad gör jag för fel då?

Testade nu sist med baksten och fick en bättre botten, men trots 60 min i ugnen (och välfärgad ovansida) var det degigt i mitten.

Efter 30-40 minuter börjar brödet sjunka ihop och blir till slut ganska platt. Mindre än hälften av höjden då det jäst klart…

Nåt generalfel gör jag ju Glad

Ska det knådas och vikas för hand nåt?

Anterrabae
11/12/12, 12:44 PM
#10

Har du testat att Starta på hög temp och sen sänka. Till 175. Och grädda en timma? Annars får jag fundera på vad det kan vara. Någon gång har jag haft för mycket husk, och då inte fått i tillräckligt med mjöl. Och då känns brödet geleeigt och oklart, för det inte har tillräckligt med mjöl. Det är skillnad på husk och husk. Vissa måste man ta mer av andra mindre. Vilket märke har du använt?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

cwikdahl
11/14/12, 10:15 AM
#11

Då jag körde med stenen hade jag ugnen på 250 en timme innan. Sänkte till 175 då jag satte in brödet och 150 sista kvarten kanske, då det började bli ganska mörkt ovanpå.

Jag har Lindros fiberhusk.

Har också funderat på om jag har för lite mjöl. Mindre husk och mer mjöl kan ju vara nästa test Glad

Tack för svar!

Använder denna mjölblandning förresten:

6 deciliter Rismjöl
4 deciliter Bovetemjöl
2 deciliter Majsmjöl
2 deciliter Majsstärkelse

Vill inte ha de tillsatser som finns i de färdiga blandningarna.

Anterrabae
11/14/12, 11:57 AM
#12

Den mjölblandningen borde funka, testa med mindre husk. Hur mycket olja har du i, är brödet känsligt så kan det vara bra att minska oljan, eller ta bort den helt. Då det kan göra det tungt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/14/12, 12:01 PM
#13

Glöm inte titta in på glutenfria mixer som jag komponerat ihop. Flört

Annons:
Anterrabae
11/14/12, 12:09 PM
#14

Ah, bra tips där TrevorS Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: