Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1528 ggr
DesK
2011-04-01 23:21

Min far

Efter att min gamle far blev änkeman beslöt vi att skapa ett generationsboende här åt honom och i slutet av förra året hämtade vi hit far från Kapstaden.
Far var lite smått bekymrad över några saker i hans nya tillvaro, bland annat att vi i Sverige äter kaffebröd istället för riktigt matbröd (läs kaffebröd = sötat matbröd och riktigt matbröd = surdegsbröd) Jag log och talade om för honom att den detaljen fixar jag lätt. Redan första morgonen hemma här sa far "vilket gott bröd ni har" med följdfrågan kan man köpa sånt numera här? Tjejerna svarade nej det är mammas bröd på hennes gamla tyska surdeg. Far svarade jisses er mamma (min unge) är ju minst lika bra på att baka bröd som min salig mor!
Jag har som vana att fråga far om han har några önskemål innan jag åker för att handla. En dag blev svaret: Finns det riktigt svartbröd här? För det kan du väl inte baka själv!  Jag friskade upp min surdeg och gjorde riktigt grovt surdegsbröd och far var glad och nöjd, men förvånad att jag kunde baka också sånt bröd. En annan dag undrade far om jag kunde köpa sånna där goda bakverk med kanel i igen. Jag kliade mig i skallen och fattade ingenting - tills jag fattade att han menade kanelbullarna som jag alltid bakar själv.
Det är roligt att baka åt far! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2011-04-02 02:02
#1

Visst är det roligt när man får uppskattning, speciellt av den äldre generationen.

Surdeg är ju en gammal metod som jag trodde alla i den generationen hade bakat med, men hör och häpna, min svärmor som är 93 år och har bakat och lagat mat från grunden i hela sitt liv, hade ALDRIG bakat med surdeg. Hon visste inte ens hur man gjorde en surdeg. Jag trodde knappt mina öron så förvånad blev jag! Däremot uppskattar hon mycket när hon får äta mina bröd och nymodiga bakverk.

Det är roligt att baka åt svärmor ocksåFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-04-02 10:36
#2

Mona det kan tyckas något förvånande, inte minst med tanke på att vi har en lång hembakningstradition i Sverige. Jag tror att bakning med surdeg helt enkelt blev omodernt när jästen blev allmänn i affärerna och folk ansåg det nog inte fint nog med surdeg. Det skulle ju vara socker eller sirap i alla bröd. Så det är nog rätt få äldre som har bakat med surdeg, jag har tidigare ofta kännt mig väldans ensam om att baka med surdeg. Exempelvis min svärmor och svägerska bakar aldrig med surdeg, men båda är duktiga hemmabagare.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2011-04-10 21:03
#3

Du ger din far verklig livskvalité med ditt hembakade goda bröd Désirée! Förstår han njuter av både det och generationsboendet. Inte så vanligt här i Sverige i dag.

Kanelbullereceptet har du förstås inlagt här på forumet?

Varken min mor eller svärmor bakade någonsin med surdeg. De var goda bagerskor båda två men de bakade aldrig så grova bröd som jag gör idag. Deras goda rågkakor är något vi alla i familjen kommer ihåg. De är/var födda på 20-talet.

DesK
2011-04-11 07:39
#4

Här är mitt bullrecept Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: