Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2262 ggr
DesK
3/28/11, 9:29 PM

Ett annat sätt att använda surdeg

Min sambo bodde några år i Polen och ett av hans bästa minnen från den tiden var den goda och vällagade maten. Så när vi flyttade ihop och han upptäckte min kokbokssamling undrade han om jag nånsin hört talas om en soppa gjord med bland annat surdeg. Eftersom min farfar var född i Polen började jag kolla upp detta. Det visade sig då att det finns en del sånna recept och till och med något enstaka på nån svensk sajt. Jag snackade med några kompisar i Tyskland och min sambo hittade en receptskiss i ett anteckningsblock som han sparat från sin polentid. Resultatet blev:

Zurek polsk soppa som är min variant på en av Polens nationalrätter.

Våga testa det är gott! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2/4/18, 7:06 PM
#1

Vi flyttade 2013 och jag har en annan sambo nu, men såg en på Facebook som vill göra den soppan. Så nu blev jag sugen på att göra den veganska varianten.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2/4/18, 7:07 PM
#2

Lägger in receptet här också

Detta är en av Polens nationalrätter, så där finns många olika recept, men här i Sverige hittar vi inte så många recept på denna goda lite ovanliga soppa.

1-2 gula lökar
150 gram morötter
75 gram rotselleri
150 gram potatis
2-3 vitlöksklyftor
1 liter köttbuljong
200 gram rimmad skinka eller sidfläsk
200 gram Chorizo paprikasalami
200 gram uppfriskad surdeg
Timjan eller mejram helst färsk

Skala och skär lök och rotfrukter i små bitar.
Fräs dem i lite smör i en gryta.
Tillsätt buljongen och låt koka cirka 5 minuter.
Skär skinka och korv i små bitar och häll ned i grytan och låt koka cirka 20-30 minuter.
Smaka av soppan och krydda med lite peppar om så behövs.
Tillsätt sist surdegen och blanda väl och låt soppan bli riktigt varm.
Strö över finhackad timjan eller mejram.

Servera med gott hembakat surdegsbröd. Ibland serveras denna soppa i ett urgröpt surdegsbröd.

Detta recept är min fria tolkning av ett polskt recept som en bekant till mig, fick när han arbetade i Polen. Originalet är ett långkok där man först kokar buljong av ben, kött, lök och rotsaker. Sedan tar man bort benen, löken och rotsakerna, skär köttet och salamin i små bitar och lägger ned dem i soppan och till sist rör man ned surdegen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: