Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2762 ggr
jossan007
2011-03-07 11:07

få fin "yta" på brödet?

hejsan!

hur brukar ni göra för att få fin yta på brödet? skulle inte nån kunna skriva en artikel om detta?

det jag menar är att man kan ju låta det vara som det är, man kan klippa på toppen, spruta vatten på när det precis tagits ut och så vidare? vad kan man mer göra för att brödet ska bli lite extra fint eller få ett speciellt mönster?

Annons:
DesK
2011-03-08 08:34
#1

Jag ska gärna fundera över en artikel om hur man får olika sorters ytor på bröd Glad
Några förslag får du nu:

Klappa försiktigt på lite vatten strö över (grovt) mjöl, frön, kärnor eller grovt salt

Pensla brödet med uppvispat ägg

Ånga och sjunkande ugnstemperatur ger hård och knaprig yta

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jossan007
2011-03-09 17:40
#2

Okej, tack Glad

[TrevorS]
2011-03-09 21:31
#3

Har inte vi tagit upp det här tidigare? Jag har frågat precis samma fråga. Skrattande Det vore toppen DesK om du skrev en artikel om det.

DesK
2011-03-09 21:39
#4

Jo jag tror att vi har snackat om det lite här och där, så nu gäller det att samla ihop allt till en vettig artikel.

Fortsätt gärna här med att fylla på med era bästa tips på hur vi får fin yta på brödet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-03-10 09:18
#5

Jag har en folieform med en skvätt vatten i på ugnsbotten och sprayar även in lite vatten samtidigt som jag sätter in brödet. Efter halva tiden vädrar jag ut ånga med jämna mellanrum tills brödet är klart. Jag gillar hård skorpa och det blir det med den här metoden. Det är också viktigt att ha hög ingångstemeratur så brödet lyfter sig. Jag brukar ha 270º och sänker till 200º efter cirka 5 minuter när jag bakar surdegsbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: