Annons:
Etikettbakprat
Läst 11404 ggr
jossan007
2011-03-06 21:32

öppna bageri?

hejsan!

jag tycker att det är jättekul att baka bröd och går ut gymnasiet nu till sommaren och har tankar på att öppna ett bageri med fokus på bröd.

vi har ett gammalt tegelhus som är 200+ år gammalt, innan var det någon typ av lanthandel men det har stått tomt i några år nu, men skulle kunna bli riktigt fint och bra eftersom det har den gamla känslan! min mamma sa att det för kanske 50 år sedan eller något liknande faktiskt varit bageri där också.

Huset ligger ca 20 minuter från malmö vid vägen, är stort och har ca 20 parkeringsplatser.

Hur svårt är det att driva ett bageri? kan det vara lönsamt att sälja bröd? de flesta matbutiker kör ju på bakeoff och jag tycker inte att konkurransen verkar skitstor, samtidigt som den kanske inte är det pga efterfrågan inte heller finns?

Vad tror ni? borde jag planera vidare eller lägga ner planerna på att göra om det tomma huset till bageri?

Annons:
DesK
2011-03-06 21:49
#1

Vilken jätterolig och tuff idé! Detta ska du absolut jobba vidare med. Dessvärre är våra svenska livsmedelshanteringsbestämmelser mycket strikta, vilket gör att det krävs en hel del olika tillstånd för en sådan verksamhet. Du får alltså räkna med en massa administrativt jobb innan du får igång själva bageriet. Ta kontakt med kommunen och fråga dem vad som gäller, de är skyldiga att upplysa dig om detta. Det är också en betydande ekonomisk satsning att bygga om en fastighet till bageri + att du också behöver en hel del maskiner, ugnar med mera för att kunna starta upp din verksamhet. Således måste du ha en ekonomisk planering och finansiär för detta.

Att driva ett bageri innebär synnerligen tidiga morgnar - egentligen nattarbete men i gengäld kan man bli ledig rätt tidigt på dagen. Sedan ska man inte glömma tillfredställelesen av sitt eget arbete - det vill säga att om du lyckas skapa ditt eget bageri med din egen profil så kommer du att känna stor tillfredställelse. Glad

Ställ gärn fler frågor och berätta mer om hur dina planer fortskrider.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jossan007
2011-03-06 22:06
#2

jag har hört att det ska vara massa komplicerade lagar och regler när det gäller tillverkning från grund av livsmedel. Min kompis som jobbar i gatukök säger att dom inte har tillåtelse att laga eget potatismos utan måste göra pulver. hur tokigt är inte det >.<

För tillfället brottas jag med att vilja baka främst bröd, eller rikta in mig på glutenfritt. Det känns dock som att jag måste välja eftersom det inte funkar att baka vanligt och gluten i samma kök, vad jag vet? ska man satsa på att marknadsföra sig inom "glutenvärlden" får det ju inte finnas "spår av vete" för då är nog ingen pepp på att köpa..

skulle vara så sjukt kul och fint att fixa till huset och göra allt själv!

MonisN
2011-03-07 08:36
#3

Hej jossan007!

Jag tycker du har en bra idé som är värd att bygga vidare på. Det första jag undrar är om du gått bagerilinjen på gymnasiet? Om du har det har du i alla fall fått bra inblick i grunderna för att baka industriellt även om du kanske tänkt dig ett hembageri. Även ett hembageri riktat mot kund kräver kunskaper som är över det hembageri som man har i sitt eget hem med vanlig ugn.

Du får ta med i beräkningen att det är många olika sorters maskiner och ugnar du behöver köpa. Du behöver också jässkåp och stor kyl och frys. Det är tidiga mornar, eller snarare nätter och sena eftermiddagar/kvällar. Du får räkna med minst 6 dagars arbetsvecka och väldigt hårt slit dom första åren. Har du någon som kan hjälpa och ge dig uppbackning?

Om du ska satsa mer smalt på glutenfritt är en svår fråga. Omsättningen lär vara större på vanliga bröd, inbillar jag mig i alla fall. Det skulle nog jag satsa på. Det gäller ju att få bra ekonomi i sin rörelse. Men jag ska inte råda dig i detta, du ska göra det som känns rätt för dig och det du brinner för.

Berätta gärna vidare hur du tänker och bolla dina idéer med oss. Det låter väldigt spännande med det gamla huset. Jag lovar, startar du detta så kommer jag att köra ner till Malmö och köpa färskt bröd av dig, var så säker!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


jossan007
2011-03-07 09:30
#4

#3

jag gick handel, så någon förkunskap om stora ugnar och grejjer har jag inte, men jag tänkte att jag i så fall skulle försöka få någon form av praktik på ett liknande bageri som jag vill ha?

jag har även tänkt på att kanske hitta en kompanjon eller vad man ska säga, och göra det tillsammans med den, en erfaren sådan kanske skulle vara något? Även om familj kan hjälpa till är det ju inte samma sak som någon annan som också brinner för det och går in helhjärtat..

jomen precis! det finns nog inte tillräckligt många glutenintolleranta i malmö som vill köpa färskt för att det ska gå runt.. jag skulle ju kunna ta emot beställningar och städa riktigt noga innan! min syster är gluten så jag har det lite extra nära hjärtat ;)

storost
2011-03-07 09:35
#5

Som Désirée och Mona skrev, är det en bra idée att bygga vidare. Jag funderade själv att öpna ett bageri med liten café, men det får vi se hur det blir.

För att räkna det ekonomiska, ta hjälp från en person som har specialkunskaper. Det är mycket att tänka på och det handlar om en del pengar som man ska satsa på. Delvis finns det bagerimaskiner att köpa begagnade, men då måste man veta, vad man behöver ha.

Om man vill baka både och, då behövs två delade bagerier med egna apparater och ugnar. Det går inte att rengjöra på det viset, att det inte finns mjöl från den andra tillverkningen kvar.

Jag tycker att det är mer lönsamt att baka bröd med "vanligt" mjöl. Men man skulle ha ett sortiment som inte finns överallt.

Det blir spännande att se hur du tänker att göra. Berätta gärna vidare!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
DesK
2011-03-07 09:36
#7

Eftersom du har gått Handels så lär du nog ha bra koll på den ekonomiska biten, men då är det jätteviktigt att du får med dig en kompanjon som är bagare. Även om du är duktig hemmabagare så är det stor skillnad på att baka i liten skala för hemmabruk mot att baka i större skala till försäljning. Kan tala om att jag jobbade några år på 1980-talet i ett bageri. Så precis som Mona säger berätta vidare om dina tankar och idéer, det är alltid roligt att vara bollplank Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-03-10 22:19
#8

Jag tror inte det är så svårt, fast man får göra lite mer avancerat när det gäller bakning, kanske ha muffins och liknande också, eller kombinera med cafe. Skrattande

Hade gärna hjälpt till, jag har själv planer på det, men här i staden är det svårt, sedan jag flyttade hit har tre stycken bagerier stängt ner. (fast tror de hade dålig försäljning på grund av okunighet och otrevlig personal som inte ens vet om deras hemmabakta bröd är penslad med ägg till exempel)

pyromanen
2011-03-12 12:21
#9

Hej!

Känner två olika som startat bageri, inga av dom har gått bagarutbildning men har dock en del praktisk bakfarenhet då de jobbat med caféverksamhet mm i flera år innan.  Det går bra för dom och båda bakar förstås mycket gott bröd.  Det finns kortare utbildningar med inriktning på att starta småskaliga bagerier.  I många län har t.ex. hushållningssällskapet kurser både i bakning och "bageriekonomi" mm. Kurserna är delvist EU-finansierade och därmed billiga (bara några hundralappar)  Ingår i Jordbruksministerns "Sverige det nya matlandet" satsning.

Mitt tips är att leta reda på såna kurser, åka på studiebesök på ett eller gärna flera små bagerier, kanske få praktisera på något ställe ett tag.

jossan007
2011-03-16 19:46
#10

Jag tänkte spara ihop pengar och undersöka lite hur huset ser ut invändigt, om det måste fixas mycket eller om det är så gott som inflyttningsbart!

Tänkte baka mig igenom lite böcker och se om jag tycker att det är kul om några månader också.. För tillfället tycker jag det är skitkul men det kan ju vara kämpigt, jag har fått bilden av att många som driver bageri har väldigt lite fritid

Men jag planerar vidare Skrattande tror att eget är den rätt vägen, framtidens arbetsgivare verkar inte så kul fortsätter moderaterna styra tror jag att det kommer bli enklare att driva eget och så vidare också!

bara att kämpa Glad

athiria
2011-03-16 22:04
#11

Du kanske kan ha en småskalig produktion av glutenfritt? Till exempel bara några maskiner?

Anterrabae
2011-04-05 21:24
#12

Ang glutenfritt.

Jag tror det skulle gå bättre än många vågar tro. Det prefabricerade utbudet av glutenfritt bröd går inte att äta. Smakar och luktar som någontin mellan play-doh och disksvamp. Att hitta Riktigt bröd att köpa, som är naturligt glutenfritt är värt så mycket, skulle det dessutom kompletteras med andra bakverk skulle man kunna gå långt. Särskilt om man som kund kan känna att det ligger kärlek och äkta engagemang bakom. Sådant finns nämligen inte alls i dag, undantagsvis små lokala bagerier, extremt sällsynt. Jag vet ett, sen tidigare. Det ligger en bit utanför Göteborg.

Oavsett vilken inriktnig du väljer, så tycker jag det är en jätterolig ide. Lycka till Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jossan007
2011-04-08 21:16
#13

#12

jag tror också att det kan gå rätt bra! min syster är gluten och vi har alltid bakat allt hennes bröd hemma!

haha, lite visioner får man allt ha, men skulle det gå riktigt bra kan man ju tänka sig att folk även en bit från bageriet kan åka dit för att köpa bröd/bakelser, som är glutenfria men ändå gjorda för hand och från grunden!

kanske vore bättre att placera sig lite mer uppåt landet, så att folk kan åka både ner och uppe ifrån? hmm, jag är ju riktigt kär i vårt lilla hus i skåne dock!

Annons:
Upp till toppen
Annons: