Annons:
Etikettersmörgåstårtormackor
Läst 4183 ggr
DesK
9/9/09, 9:49 PM

Smörgåstårta med räkor och caviar - Recept

4 skivor längdskuret vitt bröd, cirka 27 centimeter långa (1 1/2 liters avlång brödform)

Fyllning 1:
120 gram (2 burkar) röd caviar
4 hårdkokta hackade ägg
0.75 dl (75 gram) majonnäs
1/2 deciliter creme fraiche
örtsalt
citronpeppar
Färsk, fryst eller torkad dill

Fyllning 2:
600 gram oskalade räkor
0.75 deciliter majonnäs
1/2 deciliter creme fraiche
örtsalt
citronpeppar
färsk, fryst eller torkad dill

Garnering:
1/2 deciliter (50 gram) majonnäs
1/2 deciliter (50 gram) creme fraiche
örtsalt
citronpeppar
färsk, fryst eller torkad dill
rälor
caviar
dillkvistar
citronskivor

Blanda ingredienserna till fyllning 1. Spara lite av caviaren till garnering. Bred hälften av fyllningen på den första brödskivan. Lägg på den andra och tryck till lätt.
Skala räkorna till fyllning 2. Spara 1/3 till garnering. Hacka resten av räkorna och blanda med majonnäs, creme fraiche och kryddor. Lägg på fyllningen. Täck med den tredje brödskivan. Tryck till lätt. Bred på resten av fyllning 1.
Lägg på den fjärde brödskivan. Bred på ett lager av majonnäs/creme fraicheblandningen så att hela tårtan täcks.
Ställ tårtan kallt några timmar eller över natten.
Garnera med räkor, caviar, citronskivor och dillkvistar.

Tårtan vinner på att göras dagen före.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loucar
9/10/09, 12:03 AM
#1

Låter jättegott, men varför använder du torkad dill istället för färsk eller fryst?

Ett tips är att byta det ljusa brödet mot kavring det är jättegott till smörgåstårtor med skaldjur.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
9/10/09, 12:07 AM
#2

Loucar, receptet är urgammalt och jag har helt enkelt glömt att uppdatera det  Skäms

Kavring till smörgåstårta har jag aldrig provat, men jag förstår att jag borde göra det snarast  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Asta]
9/14/09, 1:21 PM
#3

Smörgåstårta må vara uttjatat och ständigt återkommande, men jag älskar smörgåstårta.

Den här sidan hittade jag en gång. Den uppdateras inte längre, men så länge den nu ligger kvar innehåller den många gottigheter.

DesK
9/14/09, 2:34 PM
#4

Det ser ut som en innehållsrik sida  Glad

Jag som rätt ofta har utändska gäster bjuder då och då på smörgåstårta och det brukar vara mycket uppskattat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: