Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 2533 ggr
MonisN
2009-12-11 10:08

Lussekatter - Recept

Dan före Lucia har jag som tradition att baka lussekatter. Men i år har jag tjuvstartat och är redan klar med katterna. Det här receptet är det jag alltid använder.

Lussekatter med saffran, 30 stycken.

50 gram jäst för söta degar

500 gram mjölk (5 deciliter)

245 gram vit baksirap (1,75 deciliter)

250 gram Kesella 10%-ig

100 gram rumsvarmt smör

0,5 tesked salt

2 kuvert saffran

1100-1200 gram vetemjöl (cirka)

1 ägg till pensling

russin till garnering

  1. Smula ner jästen i degebunken och värm mjölken fingervarm. Häll mjölken över jästen så den smälter.
  2. Blanda ner övriga ingredienser och kör degen i maskin cirka 7 minuter, eller dubbelt så länge om du knådar för hand.
  3. Låt degen jäsa övertäckt cirka 35-40 minuter.
  4. Tag upp degen på mjölat bord och knåda ihop den och dela den i två delar och rulla till två rullar. Dela varje rulle i 15 bitar som du rullar till smala strängar och rullar varje ände mot mitten.
  5. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och låt jäsa under tiden du sätter ugnen på 250 grader.
  6. Pensla katterna med uppvispat ägg och stick ner två russin  i varje katt och grädda mitt i ugnen cirka 10 minuter.

Sätt på dig lucialinnet och kronan eller stjärgossestruten och servera på luciadagens morgonFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
2009-12-11 18:02
#1

Känner doften ända hem till mig du skickar väl över en MonisFlört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-12-11 18:32
#2

Självklart! Jag pillar in den i nätverketTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-12-11 18:33
#3

Tack Monis ska bli gott till teven ikväll. Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Asta]
2009-12-11 23:47
#4

Jag har ett liknande recept. Kesellan är väldigt bra på att se till att bullar inte blir så torra. Eftersom jag är en russinälskare brukar jag ha lite extra russin även i degen och de russinen lägger jag först en stund i någon välsmakande alkohol.

MonisN
2009-12-13 10:33
#5

Det var ett bra tips med russinen! Det ska jag prova nästa gångGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2009-12-16 13:07
#6

Härligt recept som även jag har använt mig av. Asta instämmer det är supergott med mycket russin och gärna marinerade dito i lussebullarna  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Tassy]
2012-11-19 21:33
#7

Oh nämen titta, här gömde sig ju ett recept ändå! Kanon! Skrattande

MonisN
2012-11-19 22:59
#8

Tassy, här har vi många godingar i gömmorna Flört Fast idag bakar jag aldrig med ljummen vätska som det står i receptet, utan jäser hellre lite längre och får en ännu godare smak. Brukar faktiskt inte använda röd jäst heller… Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Marinas Mix
2012-11-20 04:55
#9

Förlåt MonisN nu kommer jag att gå off topic i ett inlägg. "Pensla katterna med uppvispat ägg"  Absolut, detta gör jag en gång i månaden med lilla fröken här hemma och alla tycker att hon har så fin pälsSkrattande

Tack för att jag fick, nu spinner vi vidare på originaltråden.

Själv föredrar jag att blanda russinen i degen. och inte alls garnera lussebullarna

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MonisN
2012-11-20 09:46
#10

#9 Hehe! Proppar du missen full med russin också?SkrattandeSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: