Annons:
Etikettjästbröd
Läst 4635 ggr
Lena1971
2010-02-02 00:33

Min mammas bröd - Recept

För mig är det här ett nostalgiskt bröd, eftersom min mamma brukade baka det när hon var frisk. När jag studerade överlevde jag många veckor på det här brödet… Jag har inte provat baka det själv än, men jag skrev av receptet idag.

Mammas vetekakor

  • 50 gram smör
  • 5 deciliter mjölk
  • 12 gram jäst
  • 1 tesked salt
  • 2 matskedar ljus sirap
  • 1 deciliter havregryn
  • 2 deciliter kornmjöl
  • 1 tesked hjorthornssalt
  • 7 deciliter vetemjöl

Smält smöret och värm smör och mjölk fingervarmt. Smula i jästen, och tillsätt resten av ingredienserna. Spara en del vetemjöl till utbaket.

Bearbeta degen och låt den jäsa under bakduk i 2 timmar. Dela sen i 10 bitar, och kavla ut med kruskavel. Grädda kakorna i 275 grader cirka 3 minuter. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Annons:
DesK
2010-02-02 18:38
#1

Låter som ett trevligt recept  Glad

Måste få fråga, varför är det både jäst och hjorthornssalt i degen?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

salasso
2010-02-03 08:37
#2

Insämmer med föregående talare, varför hjorthornsaltet?

Det låter i allafall spännande.Måste bli lite som polarkakor?ObestämdSkrattande

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

MonisN
2010-02-03 09:24
#3

Hjorthornssaltet kanske gör det luftigare? Jag brukar ha det plus jäst i mina semlebullar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


HasseH
2010-02-03 09:47
#4

Om det blir som polarkakor måste jag prova! Mina barn gillar polarkakor, men jag gillar inte att de äter köpebröd… Flört

storost
2010-02-03 09:49
#5

När man bakar en "tunn" bröd då brukar vara bakpulver, hjortronsalt och liknande för att få en luftigare bröd. Jästen är i sådana fall bara för smakens skull.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Lena1971
2010-02-04 00:40
#6

Jag vet inte varför det är både och, men min mamma är en mycket otålig själ, och jag kan tänka mig att hon la till jäst till receptet för att skynda på jäsningen? Det vore likt henne! Skrattande

Till helgen ska jag försöka baka det själv för första gången. Det blir inte helt olikt polarkakor!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Annons:
MonisN
2010-02-04 17:15
#7

#6 Jag är mycket nyfiken på att se hur dessa ser ut! Min dotter älskar polarkakor men jag köper det inte så ofta längre. Vill helst ha hembakt för att slippa tillsatser.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-01-18 21:30
#8

Jag älskar dessa vetekakor http://www.pagen.se/matbrod/ljusa-portionsbrod/pagen-vetakakor/ och hade mer än gärna hittat något recept på bröd som likar dessa! Skrattande Nån som har lite tips på hur man får dom så lika som möjligt?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
2011-01-19 13:40
#9

Jag gissar att du får till bra vetekakor om du först gör en surdeg, skållar havremjöl och rågmjöl och sedan bakar med lite jäst. Prova dig fram du får säkert till det bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
2011-01-19 14:49
#10

#9 Det lät avancerat! Tungan ute Testade att göra en surdeg förut, men gav upp när nån hade vickat den i kylskåpet så att jag fick torka rent hela kylskåpet från surdeg Obestämd

Du har inget recept att följa med mängd surdeg/jäst osv?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
2011-01-19 15:16
#11

Surdegen bör förvaras i kylen i en burk med lock påskruvat, då minimeras risken för sånna olyckor, men se det positiva i den olyckan - kylen blev städad Glad Jag har inget färdigt recept, men kan  kanske testbaka framöver och då göra ett recept. Kanske kan man göra ungefär så här: 1 deciliter uppfriskad surdegsgrund, 1/4 paket jäst, 6 deciliter vatten, salt, baksirap, 1 deciliter vardera av råg- och havremjöl (Om du inte har havremjöl kan du testa att mixa havregryn i matberedare eller mixer, så fint det går) så mycket vetemjöl att du får en hanterlig deg. Koka upp 2 deciliter av vattnet och häll över råg- och havremjölet, låt svalna till fingervärme. Rör ut jästen och surdegen i resten av vattnet, blanda i baksirap, salt och den skållade degen, sist knådar du i vetemjölet. Låt jäsa cirka 1 timme, ta upp och dela upp degen i lagom bitar som du kavlar ut till runda kakor, lägg på plåt, nagga och låt jäsa medan ugnen blir varm. Grädda på ganska hög värme tills de är klara.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
2011-01-19 15:21
#12

Får testa det! Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Upp till toppen
Annons: