Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 2922 ggr
MonisN
4/13/10, 7:24 PM

Surdegen är inte hungrig

Igår tog jag fram mina surdegar och matade för att baka på kvällen, men inte mycket hände, så jag lät dom stå tills idag. Ingen fart idag heller. Mer mat, men dom var måttligt intresserade. Så nu har jag matat en tredje gång och hoppas dom ska nappa på lite gott mjöl och vatten.

Varför får jag inte igång dom? Vädret är vackert men blåsigt, så dom bra jonerna kanske blåser bortFörvånad Vetesuren luktade dessutom målarfärg efter andra matningenGråterSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
4/13/10, 8:39 PM
#1

Det där med att surdegen inte verkar hungrig har jag också råkat ut för med min Tyska surdeg. Då har jag gjort som du och sedan efter 2 dagar har jag bakat med den i alla fall och det har funkat ungefär som vanligt. Otäck lukt har jag bara råkat ut för med vanlig helt hemgjord surdeg och den har jag då kastat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
4/13/10, 9:04 PM
#2

Nu har den börjat röra på sig efter tre matningar! Attans så nödbeddFörvånad Ska gå och se om den vill bli bakad nuTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
4/13/10, 10:32 PM
#3

Om du har inte mycket fart i den, då är den ur balans - för mycket syra. Ta en matsked av surdegen, 50 gram mjöl och 50 gram vatten. Låt den stå vid 28 graders temperatur. En dag efter gör det samma igen och en dag efter med 100 gram var mjöl och vatten. Sen borde det bli en mycket levande surdeg.

Och som jag påpekar igen, gör en säkring när du har en mycket bra surdeg. Torkad håller den hur länge som helst.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
4/13/10, 10:36 PM
#4

Det blev lite fart på den så nu har jag provat att göra en deg. Får se i morgon hur det blir. Men jag ska göra som du säger nästa gångGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


salasso
4/14/10, 2:53 PM
#5

Jag med!Skrattande

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

MonisN
4/15/10, 10:43 AM
#6

Det blev väldigt gott och inte allas surt eller syrligt. Ibland har mina bröd blivit väl syrliga vilket jag inte tycker är gott.

Länk till bilden!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
zissi
4/22/10, 1:01 AM
#7

I kväll har jag slängt mina illaluktande rågsurdegar. De fungerar om jag sparar lite och matar dem igen några gånger men nu har jag tröttnat på dem. Behövdes lite nytt fräscht i burkarna kände jag Glad

Så, nu är det en ny vildjäst på gång som innehåller:

125 gram torkade osvavlade aprikoser, 50 gram honung, 25 gram strösocker och  250 gram ljummet vatten. Detta recept har jag använt förut och det blir alltid bra.

En ny enklare variant av rågsurdegsgrund (betaversion, Martin Johansson) innehållande:

30 gram kallt vatten och 8 gram ekologiskt rågmjöl än så länge. Ett nytt recept av rågsurdegsgrund för mig.

Storost: kanske får följa ditt råd att torka lite surdeg när den är som bäst. Jag får läsa här någonstans hur man gör det, för det är helt nytt för mig.

MonisN
4/22/10, 2:13 AM
#8

Jag bakade muffins på en del av aprikoserna jag fick över när jag gjort vildjästen. Attans vad goda dom blevTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
11/22/10, 12:19 AM
#9

Alltså menar ni att degen rör på sig på riktig??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
11/22/10, 8:38 AM
#10

Att den "rör på sig" betyder egentligen att den bubblar och ser levande ut. Ju mer den bubblar och jäser ju mer lever den och mår braSkrattande Helst ska den bli dubbelt så stor eller gärna större, efter några timmar när man har matat den.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
11/22/10, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 Jag har ett dagsfärskt exempel på aktiv surdeg! Den här matade jag i morse och efter 4 timmar pyser det rejält över ur burken. Den var fylld upp till tejpen innan matning. Det är en enorm kraftSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: