Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3037 ggr
DesK
2010-07-26 19:01

Matbröds snacketråd

Efter en kall vår fick många av oss en fantastiskt varm sommar Glad och lusten att sitta vid datorn har nog varit dålig hos de flesta. Ännu är sommaren inte slut, men här i södra Dalarna har vi nu ett mer vanligt Svenskt sommarväder. Så nu tänkte jag att vi kan ha en tråd där vi snackar om allt möjligt. Det måste alltså inte handla om bakning.

Vi har tillbringat vår tid med att fixa i trädgården och fortsätta vårt ombyggnasdprojekt. Nu har våra tjejer inte bara var sitt eget rum i före detta hönshuset nu har de en dusch och toa där också. Mycket av jobbet gör tjejerna själva under ledning av min käre sambo, vi kan bara konstatera att om viljan finns så klarar 2 tonårstjejer av massor av olika jobb Glad

Vad har ni andra haft för er?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2010-07-26 20:02
#1

Hehe!! Det kommer att bli mycket kackel igen i gamla hönshuset nu då?!Flört

jag har väldig lust att sitta vid datorn, men får slita mig för att göra andra tråkiga måsten ocksåRynkar på näsan Snart ska jag mata igelkottarna och det är inte tråkigtGlad Dom har strategiskt lagt sig vid matfatet och väntar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-07-26 20:04
#2

Japp helt rätt Skrattande

Aha igelkottarna har också en mat och sovklocka Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-07-26 20:14
#3

Verkar så. Jag brukar ge dom mat vid 20-tiden men idag nu verkar dom vara ivriga och hungrigare än vanligt. Efter maten tar dom sin vanliga runda. Herregud, dom är så söta när dom pinnar iväg på ledGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-07-26 20:49
#4

De växer vet du, så de behöver mycket mat och i rättan tid Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2010-07-29 22:37
#5

Idag har vi haft regnväder här och jag hade tänkt att jag skulle baka, men det har blivit städning och en massa sånt där småpyssel istället, så bakningen får bli imorrn.
Vad har ni för er så här de sista dagarna i juli?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-07-29 22:54
#6

Här regnar också, och det är faktiskt ganska skönt. Planerar också en resa till NorgeSkrattande Baka ska jag göra nästa vecka.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2010-07-31 11:29
#7

Igår var det regn, var ute och gick, skippade paraply på grund av att det bara duggade, poff så var det ösregn och man blev dygnsur. Förvånad

Vad ska ni hitta på i Norge?

MonisN
2010-07-31 12:09
#8

Målet är fågelön Runde där vi förhoppningsvis kommer att se massor av lunnefåglar. En tur på Atlanterhavsveien ska vi också försöka hinna medGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-08-01 21:27
#9

Just nu är jag i Stockholm, så jag spionerar bara lite på er Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-08-01 23:08
#10

Aj då, då kan vi inte dansa på bordet i alla fallFörvånadFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-08-02 09:50
#11

Mona jo gör det, men du måste se till att filma det också Skrattande Tyst

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2010-08-02 11:59
#12

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

HasseH
2010-08-04 22:59
#13

Mina surdegar var döa när jag kom hem från semestern :-( De jag hade med mig orkade jag inte ta hem, och den frysta gick inte att få nån vettig fart på. Surt. (no pun intended) Så jag & döttrarna fick baka kanelbullar istället. Men det är ju gott det också.

Annons:
MonisN
2010-08-05 00:12
#14

#13 Det är bara att ta nya tag och göra nyaSkrattande Jag kan tipsa dig att prova att göra dem på äpplevildjäst, det är verkligen superbra och dom får en väldig spruttTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-08-05 13:11
#15

#13 Jag föreslår för nästa gång att torka en del av en bra surdeg, då håller den mer än ett år utan problem.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-08-28 13:07
#16

Nu går sommaren mot sitt slut för i år och hösten nalkas med förhoppningsvis mycket vackert fotoväder Glad, men också dagar att vara inne för att baka och dona i köket Flört

Hur har din sommar varit?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2010-09-04 11:14
#17

Inatt har vi haft höstens första nattfrost och nu har vi en strålande vacker dag Glad Önskar er alla en skön och härlig lördag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-09-04 11:34
#18

Önskar dig detsamma! Här är en underbar höstdag med massor av solCool

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-09-04 12:13
#19

Tack och önskar er alla detsamma! Vi hade ½ grad varmt i morse och det verkar bli en fin dag. Lite soldis är det nu, hoppas på mer sol för vi ska på bröllop i dag och jag tänkte ha sommaklänning på mig.

(Fick lite vånda en dag här när det spöregnade och var iskallt så jag kollade upp affärernas höstutbud av lite festligare kläder, men det var helt kört. Hittade inget. Då bestämde jag mig att det får vara vilket väder det vill, jag går i min sommarklänning ändå. De får väl slänga ut mig om de inte tycker det passar. Ska väl tilläggas att jag tycker inte om att gå så där finklädd. Det är inte riktigt jag på något sätt. Klänningen jag ska ha i dag köpte jag till ett bröllop förra sommaren och har inte använt den sedan dess. Nu blir den använd två gånger i alla fall. Känner mig väldigt egoistisk just nuObestämd, hoppas naturligtvis för brudparets skull att det blir fint väder ocksåGlad.)

DesK
2010-09-14 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Titta vad som kom med posten idag!

Det är Morgaine Sajtvärd för konstnärer som har målat tavlan. I tråden Ett stilleben kan ni se hur tavlan blev till. Nu får den stå på mitt röriga skrivbord, tills mitt nya arbetsrum är färdigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2010-09-14 16:51
#21

Vilken fin present du fick! Grattis!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-10-02 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Idag har vi varit på Rättviks marknad och jag smakade på barkbröd och så köpte jag tofflor till pappa och så klart ett gäng sura och salta remmar Tungan ute Därefter körde sambon och hämtade en kompis till Volvon (som vi köpte igår), så nu är det bara en liten detalj som saknas för min del Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-10-07 17:57
#23

Vad saknas dig Désirée? Är det körkort månne? Cool

Här saknas det inte blommor i alla fall. Jag var på min andra Skapa med blommor-kurs i går kväll. Det ska bli en till lite mer julinspirerad i slutet på november också. Vi gjorde ett ställning av äppelkvistar i går till vårt arrangemang. Ställningen tog lika lång tid att göra som resten, men kul är det Skrattande.

DesK
2010-10-07 20:02
#24

Zissi, hur kunde du veta det? Oskyldig Flört Förvånad Kort sagt när jag skulle ta körkort, så blev det tvärstopp därför att jag fick fel på ögonen, men felet har visat sig vara konstant och det verkar inte förvärras, så nu tar jag styrlappen och hoppas att jag får köra bil några år framöver. Framför allt måste jag ju ha lappen före mina döttrar Flört Oskyldig Tyst

Vilket underbart blomarrangement Skrattande Sådana vill vi gärna se fler av Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-10-08 20:47
#25

Lycka till med körkortet Désirée Cool!

Nu får vi inte gå på bluffen med brödet, ropade gubben min nyss. Vet ni varför? Jo……

I morgon ska vi på "Smaka på Östgötamat 2010" på Konsert & Kongress i Linköping för andra året i rad. Jättetrevlig tillställning där vi träffar och handlar av östgötska matproducenter, provsmakar östgötska specialiteter, deltar i seminarium och tittar på tävlingen Årets Östgötakock 2010 med mera.

Men förra året köpte vi så fina bröd där, men det var bara "luftbröd". De såg så fina ut och det såg ut som lite bättre bröd, men oj vad vi blev besvikna på dessa 2 eller om det var 3 bröd vi köpte. De smakade inget heller Rynkar på näsan. Nej, den tabben får vi inte göra om.

MonisN
2010-10-09 01:54
#26

#25 Den där bluffen har man ju gått på hela livet. Grejen är att bagerier har i ett ämne som gör gör att bröden ska bli luftiga. Trist för många tror ju att det ska vara så och blir besvikna när det egenbakade aldrig blir så. Det låter i alla fall kul med mässan. Ta gärna några bilder och visa ossGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-10-09 21:42
#27

Det bästa jag fick med mig från mässan var ½ deciliter surdeg från Gyllenbageriet i Linköping Skrattande. Surdegen kommer ursprungligen från bagarmästare Manfred Enoksson, Saltå Kvarn. Den kom så lägligt, precis när jag slängt den gamla.

Jag köpte surdegsknäcke och ett annat stenugnsbakat surdegsbröd från deras stånd på mässan och då frågade han om jag bakar själv. Jaaa, sa jag, gärna surdegsbröd. Då kanske du vill ha en liten surdegsgrund och ett recept på brödet du köpt frågade de så snällt, det kunde jag ju inte tacka nej till.

Surdegen var mycket tjockare än jag är van vid. Jag skulle mata den med 1 tesked mjöl och 1 tesked vatten i veckan. Det var det första jag gjorde när jag kom hem förstås, matade min lilla klutt. Så här ser den ut just nu.

Tänk att man kan bli så glad över några matskedar surdeg SkrattandeSkrattande!

Annons:
zissi
2010-10-09 21:47
#28

Här är bröden som jag köpte på mässan. Ett surdegsknäckebröd med dinkelvetemjöl, linfrö, sesamfrö, solroskärnor, salt, surdeg av råg, jäst och vatten.

Sen ett surdegsbröd av vetemjöl, rågmjöl, rågsurdeg och salt.

Känner mig som en brödnörd OskyldigTungan ute

DesK
2010-10-09 21:55
#29

Zissi tack för att du delar med dig av dagens upplevelser på mässan Glad Härligt att du fick lite surdeg med dig hem också, nu gäller det att vårda den ömt Glad

Vi vill alltid se fler brödnördar här så kör hårt du Skrattande

Nästa gemensamma projekt här på sajten verkar vara att baka surdegsknäcke Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-10-09 22:26
#30

#28 Ser väldigt gott ut! Kul att dom delade ut surdeg. Speciellt roligt att ursprunget kom från Saltå!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
2010-10-10 22:29
#31

Här ska jag snart sätta nya surdegar igen, mina gamla lär vara döda. Har inte blivit matade på jättelänge.

Sommaren har varit väldigt jobbig och bröd och bakintresset har fått ligga vid sidan av som det mesta andra.

Min mamma som bott i vårat gårdshus har i sommar bara rasat ner i demensträsket och nu för någon vecka sedan fick vi äntligen in henne på ett korttidsboende. Innan dess har det inte varit roligt.

Men nu tänker jag börja baka igen!

DesK
2010-10-10 22:39
#32

Asta så tråkigt med din mamma, men så är livet, vi får kämpa vidare i alla fall. Här på sajten är du alltid välkommen att berätta om bak i första hand och annat ska vi också kunna snacka om. Hoppas att din mamma får det bra i korttidsboendet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-10-11 00:03
#33

Hoppas din mamma får god vård så du kan koppla av lite nu Asta. Det är verkligen en anhörigsjukdom, även om det är mycket tragiskt för den demente också. Hoppas du finner glädje och avkoppling i bakningen nu framöver.

(Har varit med om detsamma med min mor för cirka 5 år sedan. Tiden före hemmet var absolut jobbigast)

[Asta]
2010-10-11 00:25
#34

#32, 33 - det ska nog ordna sig nu när hon kommit in på ett äldreboende. Hon verkar trivas och må bra. Och det stämmer zissi - den sista tiden innan hemmet har varit skitjobbig.

Annons:
DesK
2010-10-19 18:41
#35

Asta så bra att din mamma verkar trivas i sitt nya boende Glad

Själv håller jag på med att flytta hit min gamle far från andra sidan av jorden och han kan inte mycket svenska, men ännu är han klar i knoppen trots sina 85 år, så vi får se hur far klarar att byta till det kalla nordiska klimatet.

Nu är här ett synnerligen trist väder - kallt och regnigt med snålblåst. Hoppas att det snart blir snö för det är många gånger bättre tycker jag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-10-20 11:36
#36

Hoppas anpassningen med era föräldrar flyter på bra för er Asta och Désirée. Inte helt lätta situationer förstår jag.Tur att ni finns till för dem i alla fall.

Själv har jag nyss kommit hem från ett simmpass i varmvattenbassängen. Vi har fått en tid 6.30-7.30 Förvånad i varmvattenbassängen i badhuset här intill. Vi är 3-6 personer som mjukar upp våra leder och simmar allt efter ork och förmåga under den timmen, utan ledare dock. Bastu och ibland blir det fika efteråt också. Lite tidigt kan man tycka men när man väl är där så är det jätteskönt, likaså efteråt. Går även på vattengympa (reumatikerföreningens) en kväll i veckan. Det varma vattnet och sen röra sig till bra musik är läkande för både kropp och själ Glad.

DesK
2010-10-20 12:45
#37

Låter härligt Zissi Skrattande Vattengympa och simma är några av de saker jag ser fram emot att lättare kunna göra när jag har fått lappen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-11-12 10:40
#38

Hej svejs på ett tag GladCool!!!

MonisN
2010-11-12 10:51
#39

Va?! Är det semester på gångCool

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-11-12 17:26
#40

Har det så bra zissi!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-11-15 19:20
#41

Nu har ni haft det lugnt och skönt ett tag utan mig, men nu är friden slut, jag är åter hemma efter 2 tuffa veckor på andra sidan klotet. Resorna har gått bra och far håller nu på att försöka vänja sig vid snö och mörker. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
storost
2010-11-15 19:34
#42

Hej och välkommen tillbaka. Det är skönt att ni är välbehållen tillbaka!!GladGlad

Det tar väl en visst tid, innan han är van med mörkret och snön.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-11-17 14:06
#43

Eftersom vi har strålande solsken på dagarna går det riktigt bra för far att vänja sig. En bra bieffekt av mörkret är att far sover bättre på nätterna, imorse missade han till och med båda tjejerna, de hann sticka till skolan innan han kom ner för att äta frukost Glad Det känns gott att ha far här och vi märker alla att han mår bra av sällskapet och maten Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-11-20 20:52
#44

Vilken omställning från att ha haft din pappa långt, långt bort till att ha honom boendes hos er. Så skönt det måste vara för honom att få flytta in hos er som familj. Inte alla gamlingar förunnat.

Jag sitter här och fryser efter en vecka på Gran Canarisa (Puerto de Mogan). Många bad i havet , mycket god mat och ett strålande väder. Vad kan man mer begära? CoolTungan uteSkrattande

Javisst ja, åkt u-båt första gången i mitt liv. Såg massor med fina fiskar, två vrak och även 2 dykare. En dykare tog av sig masken och gav oss ett "stomatol-leende" Flört.

zissi
2010-11-20 20:54
#45

Hoppas att ni alla haft det bra här i kalla Norden, burr!

MonisN
2010-11-20 21:01
#46

Då säger jag välkommen hem till kylan och snön zissi! Inget rolig att landa i antar jag när man kommer från skönare breddgraderObestämd Men du får sätta igång och baka så det blir varmt i köketSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-11-20 21:24
#47

Välkommen tillbaka Zissi! Glad

Värmen är väl bra, men blåsten nere där i Kap är förfärlig! De "skönare breddgraderna" har tyvärr många nackdelar i form av exempelvis ohyra och naturkatastrofer. Här i norden lever vi ett gott liv, våra hus har lagom temperatur året om och vi äter den mat vi själva önskar. Så nu får vi baka för allt vad tygen håller Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2011-02-01 18:47
#48

Dags att damma av den här tråden igen Glad!

Måste bara berätta för er att jag börjar på mitt nya jobb nästa vecka Skrattande. Har gått arbetslös på mina 25% (som jag är arbetsför) i precis ett år nu. Känns så roligt att äntligen hittat något och det är inom samma område som jag varit i de senaste åren (trafikskola).

Det kommer mig osökt att tänka på dig Désirée. Den där lilla grejen, hur går det med den? Flört

Annons:
MonisN
2011-02-01 18:54
#49

Jättestort grattis till jobbet zissi! Trafikskola säger du?! Det fanns en tid då jag funderade på att utbilda mig till trafiklärare, men skolan låg i Karlstad och Stockholm på den tiden så det blev inget. Jag har ångrat mig många gånger! Älskar att köra bil. Har varit yrkeschaufför i en annan bransch.

Lycka tillGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-02-01 19:13
#50

TackMona Glad!

Jag arbetar som administratör, men trafiklärare är det ju stor brist på i hela landet. Du hade säkert behövts både nu och tidigare år. Hoppas du trivs med det du gjort ändå.

DesK
2011-02-01 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Zissi många grattis från mig också Skrattande Härligt att du dammar av en gammal tråd Glad Hum ja jo den där lilla detaljen ja - ligger tyvärr nere just nu på grund av ögonproblem och ledvärk, men skam den som ger sig. Denna veckan har jag det sista jobbet med fars flytt sen ska jag i alla fall köra igenom all teori och så snart knäna blir lite bättre ger vi oss ut med min lilla iglo Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2011-02-06 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Scooteråkningspremiär var det här idag. Vi fick låna en scooter av kompisar och gav oss ut på en liten tur på en sjö i närheten Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2011-02-06 22:58
#53

Ser otroligt härligt ut! Vilket väder sen CoolSkrattande

Har provat på scooterkörning en gång för länge sedan, på en skidsemester. Kommer ens inte ihåg hur det gick.

MonisN
2011-02-07 06:47
#54

Jag har åkt skoter en gång och tyckte det var himla kul. Det var en arrangerad kvällstur med guide uppe i Sälen. Vi åkte långt in i skogen till en stuga dit Kungen och Silvia brukar åka.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-02-11 10:40
#55

Oj oj oj vad med snö det har trillat ned här! Hundarna tycker att det är jättemysigt med allt det vita och mjuka Glad och som tur är har vi en snöslunga, men det blir en del jobb med att skotta här.

Hur är det hos er?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2011-02-11 11:02
#56

Från att all snö försvann helt till igår 10 cm snöblask och idag 25 cm snö och enormt stora snöflingor. Skrattande

MonisN
2011-02-11 11:37
#57

Som tur är så är den snön som föll igår nästan borta idag. Vårfåglarna kvittrar och man börjar faktiskt tro att det kommer en vår även i år. Nu väntar vi bara på solenTungan ute

Stackars er som har så mycket snö fortfarandeGråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-02-11 14:09
#58

Hum, det där skulle jag nog inte sagt, plötsligt är det en mindre snöstorm som drar förbiFörvånadSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-02-11 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Inte kul med snöstorm det har vi med, insnöade, de skottade för i morse det är 25 cm snö igen.

Idag blev min havreghurt klart och lyckad, känner mig riktigt präktig eller vad det nu heter när jag lyckats med det nästan omöjliga. Skrattande

zissi
2011-02-11 17:09
#60

Förstår du känner dig mer än nöjd med det du åstadkommit Trevor. Hur gör du detta?

Snöstorm här i Östergötland med. Is under snön, livsfarligt ute Förvånad.

[TrevorS]
2011-02-11 18:48
#61

#60. Står lite på vegan här inne hur man gör.

Du är inte ensam om snöstorm jag blev omkullknuffad när jag skulle gå ut med soporna och halvt begravd i snö innan jag hann resa mig ut (inget skämt) kom inte långt från dörren nu är det lugnare och soppåsen kvar här inne, ska strax ut med den.

Upp till toppen
Annons: