Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 15287 ggr
DesK
7/8/10, 9:39 PM

Grovt rågbröd - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett bröd bakat på enbart rågmjöl och rågsurdegsgrund, helt utan bagerijäst, som blir mörkt och riktigt grovt

1,5-2 deciliter rågsurdegsgrund
5 deciliter ljummet vatten
1/2 matsked salt
1-2 matsked kummin
1/4-1/2 deciliter brödsirap
5-6 deciliter fint rågmjöl
5-6 deciliter grovt rågmjöl

2-3 dagar före bakdagen: Ta fram surdegen ur kylen och häll upp 2 deciliter av den i en bunke, mata den med ljummet vatten och fint rågmjöl (ställ tillbaka resten av surdegen i kylen). Låt stå cirka 12-24 timmar. Mata den en gång till och låt stå 12-24 timmar igen. Upprepa en tredje gång om du vill ha mer syrligt bröd.

Bakdagen: Häll ner 1,5-2 deciliter av surdegsgrunden i bakbunken. En rejäl köksmaskin rekommenderas varmt, degen är tung att bearbeta.
Tillsätt det ljumma vattnet, salt, brödsirap och kummin och blanda väl. Vill du ha svagt sötaktig smak tar du den större mängden brödsirap, om du hellre vill ha osötat bröd ta den mindre mängden sirap.
Tillsätt nu 5 deciliter av vardera mjölsorten och arbeta degen väl i maskinen. Degen ska vara mjuk men bara lite kladdig. Rågdeg är alltid lite kladdig på ytan.
Låt jäsa i bunken med plast över i 1-2 timmar.
Ta upp degen och bearbeta den på bakbordet för hand och arbeta vid behov in resten av mjölet.
Rulla ut en längd och dela upp i 12 lika stora bitar om du vill ha ganska små bröd, se bilden, men du kan göra dem större om du vill.
Platta ut bitarna med handen och lägg på bakplåtsduk
Låt jäsa cirka 1 timme.
Grädda i 225 grader i cirka 15-20 minuter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
7/9/10, 12:12 AM
#1

De ser riktigt goda ut, rågmjölet är tyvärr slut och även i affären så jag får vänta ett tag på det. Jag älskar sådanthär bröd.

JohannaMax
7/10/10, 12:33 AM
#2

Åh! Sånt vill jag baka men hur gör man en rågsurdegsgrund?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[TrevorS]
7/10/10, 2:54 AM
#3

#2. Jag misslyckades med rågsurdegsgrunden, så jag får börja om igen.

Surdegen hittar du i den här artikeln:

Surdeg - en nygammal trend

[TrevorS]
7/10/10, 2:54 AM
#4

Oj, vilken stor text det blev, ja den går inte att missa i alla fall. Förvånad

DesK
7/10/10, 10:42 AM
#5

#2 Förutom TrevorS tips på Astas fina surdegsartikel med recept hittar du flera olika recept och tips om surdeg i gruppen Surdegsgrund och processer Så här gör MonisN sin surdeggrund Glad

Ja den syns bra Skrattande Hur gjorde du den så stor? Förvånad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/10/10, 1:56 PM
#6

#5. Du jag vet inte hur den blev så stor, kopierade bara av länken. Märkligt.

Annons:
[GunillaR]
7/27/10, 7:52 PM
#7

Detta måste jag absolut prova på. Måste lära mig lite om surdegsprocessen först.

DesK
6/27/12, 7:47 AM
#8

Om man vill ha brödet riktigt mörkt och syrligt kan man byta saltet mot äkta soja och tillsätta någon matsked balsamvinäger.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
6/27/12, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Då kan brödet se ut så här

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
6/27/12, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Eller så här

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
6/27/12, 5:19 PM
#11

Fint, jag skulle just till att fråga om brödet jäser upp något under jästiden, Men det ser jag ju på de nya korten att det gör.

Bara att vänta ut surdegens arbetstid då. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
6/27/12, 5:26 PM
#12

Jag tror att jag får lägga in ett nytt recept, för jag inser att skillnaden mellan receptet ovan och mina tips här i tråden + hur jag gjorde när jag satte degen idag är så pass stora att det gott kan få vara ett eget recept. Hum fast nu kliar jag mig i skallen - hur mycket tog jag egentligen av varje ingrediens Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
6/27/12, 10:16 PM
#13

Jag konstaterade att 5-6 dl mjöl av varje sort inte räckte på långa vägar. Fick fylla på med betydligt mer, för att det skulle passera smetstadium.

Har nog taskig fart på min surdeg också, jäsningen går, men extremt långsamt. De får fortsätta jäsa lite till under natten.

Ser fram emot det andra receptet också. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: