Annons:
Etikettlågkolhydratbröd
Läst 13432 ggr
[GunillaR]
7/30/10, 8:37 PM

Bröd med lågt kolhydratvärde

Jag är en brödälskare men måste nu börja med viktminskning och ska köra med lågkolhydrat-diet.

Alltså ingen LCHF för det klarar min mage inte av, men jag ska ligga på 30-40 kolhydrater om dagen för att gå ner i vikt.

Kokhydraterna kan ligga på 15-20 per 100 gram, det är helt ok. Resten av dagen behöver jag inte något bröd, bara på morgonen.

Någon som har ett bra recept?

Annons:
DesK
7/30/10, 8:50 PM
#1

Rent allmännt kan man i detta läge satsa på surdegsbröd och då helst riktigt grovt sådant. Vill du bara ha en eller två mackor på morgonen så blir tunna skivor att grovt surdegsbröd nog rätt bra vad beträffar kolhydratvärdet. Ett annat tips kan vara att baka sitt eget knäckebröd. Det blir också gott Glad Du hittar flera recept i gruppen 08. Tunnbröd, knäckebröd och kex.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[GunillaR]
7/31/10, 1:33 AM
#2

Tack tack! Ska kolla på surdegsbröd, riktigt grovt. Jag gillar de där riktiga grova men har aldrig funnit något bra recept. Har aldrog provat med surdeg utan bara med jäst och då blir det inte den där extra smaken.

Jag kommer inte att äta bröd mer än mackorna på morgonen, inget ris, ingen potatis och ingen pasta. Kött, fisk, fågel och skaldjur med någon tillåten grönsak som haricotvers eller broccoli. Och så ägg förståss, och ostar. Jag är egentligen en bröd-och-ost människa. Behövs inget smör utan jag äter bara brödet och osten. Konstig människa jag Tungan ute

Nu hinner jag väl inte baka något till söndag om degen först ska stå och mogna men jag ska kolla recept och inhandla ingredienserna.

Kram!

MonisN
7/31/10, 1:46 AM
#3

#2 Inte är du någon konsigt människa! Jag kan mycket väl också äta bara ost, speciellt på knäckebröd, där har jag aldrig smör bara ostTungan ute

Jag är också inne på att börja med någon slags dietkost som den du nämner. Inte för att jag är överviktig (än) men jag går inte ner heller om man säger så, så jag undrar, får man äta ost? Väldigt svårt att utesluta det…

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[GunillaR]
7/31/10, 1:57 AM
#4

Det är viktigt att man håller sig till en viss grupp, så antingen bestämmer man sig för att räkna kalorier, eller räkna kolhydrater, eller så går man med i VV och betalar skjortan för att för att få reda på vad man ska äta och väga sig, eller så gör man någon slags flygvärdinnebantning då man i princip inte äter någonting, endast för att gå upp dubbelt så mycket i vikt den dagen man börjar äta igen.

Förra gången jag gick ner 23 kg så började jag mål lågkolhydrat och fortsatte med lågkalori. Gick ner 23 kilo på ett år. Nu vill jag göra samma sak igen.

DesK
7/31/10, 10:36 AM
#5

Jag har en underbar bok av legendariska Pernilla Tunberger "Ned i vikt upp i humör" som jag skulle kunna berätta lite mer om. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
7/31/10, 12:54 PM
#6

Hej Gilla

Har du redan kollat de recetper som finns under fliken 10. lågkolhydratbröd. Här finns olika recepter. "Brödet" själv har ju inte alltid en hög fetthalt, men alltid en låg kolhydrathalt.

Sen finns mycket recepter på Fetbobba.net med eller utan mycket fet i.

Sen kan du byta ut en del av "vanlig mjöl" mot "kikärtmjöl" som har bara 6,3 gram kolhydrater per 100 gram. Så får du också ner kolissar i brödet.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[GunillaR]
7/31/10, 12:57 PM
#7

Jag ser att jag måste ändra mig själv med kolhydratsuppgifterna i brödet. Det ska vara 15-20 gram per 50 gram och inte hundra. Då börjar vi närma oss verkligheten.

De flesta fullkornsbröd ligger på 45-55 per 100 gram. Knäckebröd ger naturligtvis lägre värde.

MonisN
8/1/10, 2:41 AM
#8

Att räkna alla dessa kalorier och kolisar tycker jag är oerhört svårt. Nu ska jag säga att jag har aldrig haft anledning att banta, men sista tiden har jag i alla fall fått anledning att hålla igen, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att hålla vikten. Jag äter inget annorlunda mot tidigare, men ändå hånar vågen mot mig med två kilo extra. Jag mår verkligen dåligt av dessa extra kilo då dom inte passar in i min trivselvikt. Dom passar inte in i kläderna heller….Skrikandes Till hösten får jag väl köpa ny garderob…

Jag hörde av någon klok kunnig person att när man passerat 50-strecket ska man inte äta så mycket kolhydrater, men jag älskar pasta, ris och bröd. Potatis är inte så noga det kan jag leva utan. Men om man nu ska utesluta pasta och ris vad ska man äta istället? Jag kan inte heller äta massor av kött, då protesterar min matsmältning. Kyckling och fisk går bra.

Eller är det kanske något fel på mig när jag går upp utan att äta mer?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
8/1/10, 12:51 PM
#9

Som jag skrev, byta ut en del "vanlig mjöl" mot "kikärtmjöl - det är en steg. Sen finns det olika typer av LC-bröd som smakar som bröd.

I USA har universitetet från Wisconsin (tror jag) under 2000 - 2002 utvecklat en LC diet, som Dr. Nicolai Worm (från Tyskland) har utvecklat vidare till LOGI metoden. LOGI står för "LOw Glycemic and Insulinemic Diet". Näringen baserar på livsmedel med låg glykemiskt last.

Vad betyder glykemiskt last? Det visar hur en livsmedel påverkar vår sockerspegel i blodet. Ju högre GL är, ju mer påverkas blodsockerspegeln.

Glykemiskt last beräknas med GI*kh per 100 gram/100. GL ska vara under 10 då är det mycket bra. Mellan 10 och 20 medel och över 20 hög. Per dag skal man inte äta mer ön 80 GL (det räknas ihop) och per måltid inte mer än 19.

Näringspyramiden ser ungefär såhär ut:

Basen bildar mycket grönsaker med låg GL, mycket frukter och bär plus mycket bra fett eller olja.

Nästa steg i bra portioner är kött, fisk, bönor, ägg mjölkprodukter och nötter.

Nästa steg ska man äta sällan och det är fullkornsprodukter, potatis, ris nudlar.

Sista steg ska man äta nästan aldrig och det är socker, vitt bröd, ljus choklad, muslibar osv.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
8/1/10, 12:55 PM
#10

Det här är för krångligt för mig…Gråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
8/1/10, 1:00 PM
#11

Nä, det är det inte. Egentligen måste man inte beräkna nånting, men för diabetikare är det bra att veta med GL.

Tänk bara att äta mycket grönsaker med lite kött eller fisk med bra fett eller olja. Ibland en bit fullkornsbröd eller lite nudlar eller ris.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
8/1/10, 1:07 PM
#12

Förlåt, att jag inte svarade på din fråga.

Ja, ju äldre man blir, ju mindre mat behövs för kroppen.

Sen titta vi mer mot mediterran mat, då ser vi, att de äter mycket mer grönsaker. Och istället av pasta kan man ju skära upp morötter med potatisskalare, koka i 2 till 3 minuter och sen använda som bandnudlar. Eller vi gör nu förtiden falafel.

Istället av socker använder vi sukrin och stevia.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
8/1/10, 1:36 PM
#13

Jo, det är ju så att man behöver mindre mat, men man ska äta rätt mat också om man ska utesluta något, särskilt om man inte rör sig så mycket. Sen vi fick mer stillasittande jobb vid datorer med mera har vi blivit mer soffpotatisar. Jag har väldigt svårt att utesluta smörgåsen på morgonen.

"Morotsnudlar" var smart, det ska jag göra! Falafel har jag aldrig ätit, får nog testa det också.

Tack för tipsen StephanGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
8/1/10, 3:59 PM
#14

Det är så lite så.

Om ni tycker om lasagne, då använder vi tunna omeletter med mandel- eller kikärtmjöl istället av de degplattor. Sen lägger vi på eller direkt under de en skiva zucchini eller aubergine. Till exempel så här

riven ost
kött- eller vegetariskt massa
tunna skivor aubergine eller zucchini
omelett
kött- eller vegetariskt massa
tunna skivor aubergine eller zucchini
omelett
smör
botten av formen

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Veda
5/19/12, 12:11 PM
#15

Var köper man kikärtsmjöl? Eller mal man det själv?

DesK
5/19/12, 1:35 PM
#16

En del större livsmedelsbutiker kan ha kikärtsmjöl och det finns i många invandrarbutiker och i Hötorgshallen i Stockholm.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
5/28/12, 8:08 PM
#17

Jag har ett toppenrecept som är nästan för enkelt att baka och går att variera i oändlighet med olika malda nötter, ha i frön med mera.

Sätt ugnen på 200grader.
1 1/2dl mandelmjöl (finns i välsorterade butiker som typ Ica maxi) annars kan ni mala skalad mandel till mjöl!
3msk sesamfrön (går jättebra med vallmofrön också eller hälften/hälften)
2msk fiberhusk
1/2tsk bakpulver
1dl crème fraîche
2 ägg
2msk kokosfett (smält) jag använde smaksatt från Kung Markatta.

Blanda samman alla torra ingredienser, blanda sedan i ägg, crème fraîche och kokosfett, rör samman och låt stå i 10min. Dela upp degen i 10-12 bullar och grädda dem i ca 15min i mitten av ugnen.

Maj-lis59
8/13/16, 12:54 AM
#18

Vit rågmjöl vaniljpulver är ok för diabetes har jag läst o fått reda på så de ska jag använda om jag behöver baka eller söta hemlagad glass

DesK
8/13/16, 1:00 AM
#19

#18 Vad menar du med vit rågmjöl vaniljpulver?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: