Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 4889 ggr
DesK
8/5/10, 7:43 PM

Poolish, snabbsurdeg - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

5 gram jäst eller 50 gram aktiv surdeg
5 deciliter ljummet vatten
250-300 gram mjöl

Lös upp jästen eller surdegen i det ljumma vattnet.
Tillsätt mjölet och vispa till en smet som liknar pannkaksmet.
Täck med lock eller plast och låt stå i rumstemperatur i 3 till 6 timmar, eller över natten i kylen. Ta samma mjöl i Poolishen som du tänker ha i din deg.

Så här ser det ut när man har rört ihop smeten.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
8/7/10, 12:29 AM
#1

Poolish är suveränt att baka med. Ger luftiga aromatiska brödTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/7/10, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu har jag bakat med poolish Glad Denna gång gjorde jag poolishen med jäst, nästa gång ska jag testa att göra den med surdeg.

Så här ser poolishen ut efter 3 timmar i rumstemperatur

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
8/8/10, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min poolish är tjockare och ser ut så här efter en natt i kylen. Den är inte så tjock som det ser ut, men heller inte rinnig.

Inte världens bästa bild för det är minsann inte lätt att både slå ut degen och fota samtidigtFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/8/10, 12:40 AM
#4

Va? Klarar du inte att fota samtidigt som du slår ut degen? Förvånad Flört Har du inte fyra händer? Tyst

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
8/8/10, 1:14 AM
#5

Spännande. Skrattande

MonisN
8/8/10, 1:21 AM
#6

#4 Näe, bara tre…ObestämdCool

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
HannaM
10/10/10, 2:30 PM
#7

Alltså - en fråga, hur tusan ser pannkakssmet ut för människor? Har sett det här receptet på ett par ställen och läst just beskrivningen att det är så det ska se ut men det övergår mitt förstånd hur 500 gram mjöl i 5 deciliter vatten kan bli något som ens liknar min pannkakssmet som är rätt lös.

DesK
4/8/11, 7:09 PM
#8

HannaM Hum du har helt rätt när man gör pannkakssmet så har man ju oftast nästan dubbelt så mycket vätska som mjöl. Om du kikar på Monas bild i #3 så stämmer den nog bättre mot beskrivningen jag har gett. Jag har helt enkelt gått efter ett recept men höftat mängderna så att det blev som pannkakssmet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pyromanen
4/8/11, 9:38 PM
#9

Jag mäter inte utan tar vatten och en liten jästsmula och rör i mjöl med visp tills det blir som en lite för tjock pannkakssmet.

DesK
5/20/12, 11:39 AM
#10

#9 Precis så gör jag också Glad Nu har jag justerat mängden mjöl i receptet ovan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

marja02
5/21/12, 5:34 PM
#11

Vad blir det för skillnad med Poolish och hur bakar man vidare? Ersätter det surdegsgrunden helt? Vilka proportioner har man sedan på övrigt mjöl/ingredienser.?

Upp till toppen
Annons: