Övrigt, tillbehör och pålägg

Pajdeg - era bästa knep

2010-08-06 16:37 #0 av: DesK

Hur gör ni pajdeg? Gör ni olika pajdeg till matpaj och till dessertpaj? Vad har ni för tips och knep för att få till den bästa pajdegen?

Désirée

Anmäl
2010-08-06 16:57 #1 av: [TrevorS]

Jag brukar lägga in pajdegen i 30-60 minuter i kylen innan. För att göra lock brukar jag kavla degen mellan bänk och bakplåtspapper. Använder nästan alltid olja istället för margarin. Skrattande

Anmäl
2010-08-06 22:27 #2 av: DesK

Jamie Oliver tipsar om att man ska frysa pajskalet innan man gräddar det Glad

Désirée

Anmäl
2014-01-13 15:43 #3 av: Snovit79

Jag gör en vanlig kavlad av mjöl, margarin och vatten. Att jag kavlar den är viktigast tycker jag, för då blir den tunn och krispig. 

Hjärta Jasmine, min älskade efterlängtade dotter - den vackraste ängel i himlen. Hjärta

Sajtvärd på Matbröd 

Anmäl
2014-01-23 05:40 #4 av: Gasoline

Finns det något bra recept på en paj med lock? Skulle vilja prova :-)

Anmäl
2015-02-15 16:03 #5 av: Drakvargen

Jag brukar använda mig av Jamie Olivers recept på pajdeg när jag gör paj med vissa pytteändringar (t.ex. använda normalsaltat smör istället för osaltat eftersom jag bara har normalsaltat hemma). Hittills har jag använt den för att göra amerikansk äppelpaj med riktigt lyckat resultat, och till att "slå in" bitar av brieost med mindre lyckat resultat (skalet sprack i skarvarna så att en del av osten rann ut på plåten. >.>). 

Jag ser till att nypa in och smula smöret i mjöl/flocksockerblandningen supernoga tills allt ser ut som en skål med fina brödsmulor innan jag häller i  ägg och mjölk, sen arbetar jag ihop allt tills det bildats en smidig degklump som plattas till, plastas in och läggs i kylen tills den ska användas.

Anmäl
2015-02-16 13:29 #6 av: [Sabina]

Jag använder samma pajskalsrecept till matpajer som till efterrättspajer. Enda skillnaden är att jag använder några korn salt till matpajerna och lite socker till efterrättspajerna

Jag har inget speciellt knep men margarin ger finare bladighet/krispighet än smör , fast smör har ju en godare arom Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.