Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 6048 ggr
[TrevorS]
2010-09-06 20:52

Surdegspizza (fast deg)


Surdeg är väldigt lätt att göra. Jag fick hjälp och inspiration av matbrod.ifokus.se som är en av de bästa brödforumen jag stött på.

Ingredienser:
1 deciliter surdeg/vetesur
6-7 deciliter vetemjöl
3 deciliter vatten
något gram torrjäst.
1 teskedar salt

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör runt, rör ner de blöta ingredienserna fort. Kör gärna med matberedare eller knåda för hand tills degen blir fin. Pressa ut på bakplåtspapper och gör extra höga kanter så det blir lite lyxigare.

Låt degen vila i 30-60 minuter (du kan hoppa över vilningen och grädda på en gång). Pensla på lite olja och grädda, 200ºC i 10 minuter.

Ostsås:
1 liten mjölkfri sojaost eller 4 matskedar b-jäst
2 deciliter sojagrädde (1 paket)

Tomatsås:
1 burk hela skalade tomater
oregano
salt
peppar

Gör så här:
Mixa ingredienserna till tomatsåsen och häll upp i en kål. Skär sedan sojaosten i små kuber och mixa med sojagrädden i en mixer och häll upp i en skål.

Ta på väldigt lite tomatsås (annars blir bottnen degig och kladdig och det vill man inte). På med sojaostblandningen och valfri fyllning. Grädda i ugnen på 200ºC i 15-20 minuter.

Annons:
DesK
2010-09-06 21:43
#1

Oj oj oj vilken häftig pizza Skrattande Blir glad och tacksam för ditt beröm av vår sajt Glad men också lite Skäms

b-jästen som du använder, hur funkar den? Jag förstår av receptet att du använder den istället för ost. Var köper man b-jäst? Du lagar ju vegansk mat (för de som inte vet det här) och jag är ju alltid nyfiken på hur man kan göra olika alternativ Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-09-06 23:53
#2

#1. Tackar. Jag kopierade av från min blogg så det är där jag gjorde lite beröm. Skrattande

B-jäst är en inaktiv jäst som inte blir aktiv om man matar eller värmer. Den är speciellt framodlad och innehåller olika b-vitaminer. Man använder det främst om man äter kost som är fattig på b-vitaminer. Man kan ha den i sallad på gröt eller soyghurt eller smoothie. Den har en smak som påminner om ost. Därför perfekt att blanda ut lite b-jäst med sojagrädde och koka upp eller blanda kallt och hälla på pizza (eftersom den blir varm när den är i ugnen). Man kan köpa den i en hälsokostaffär, finns även något kallat "näringsjäst" som är nästan densamma kan vara någon mer vitamin i men liknande smak, lika lätt att få tag i. De värkar dyra, 50-60 kr på ett paket, jag använder varje dag och gör slut på ett paket efter 2 månader, så det är rätt okey.

Det finns två sojaost som är relativt lätta att få tag i här i sverige. Den ena är i skivor och smälter i ugnen och perfekt till pizza men tyvär väldigt dyr. Sedan finns det en till som är rätt hård som jag personligen inte tycker är god att äta istället för ost. Hårda osten smälter tyvärr inte, men den är perfekt att mixa sönder med sojagrädde så blir den perfekt som ostsås på pizzan.

Gotlandsbagaren
2012-03-05 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hoppas att det här är en allmän pizzatråd.

Senaste pizzabaket blev ganska bra.

Jag "fuskar" och bakar pizzan på en baksten för att få den där krispiga botten som man får från en pizzeria.

Den här bilden är på en pizza med currykyckling, banan och gul lök.

[TrevorS]
2012-03-05 14:20
#4

Baksten är något jag skulle vilja ha till min ugn, men de är lite för dyra för min plånbok än så länge. Skrattande God pizza Gotlandsbagaren. Skrattande

MonisN
2012-03-05 14:48
#5

#3 Ser gott ut! Vad använder du för recept på degen? Har du surdeg i?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Gotlandsbagaren
2012-03-05 14:53
#6

Jag vågar inte länka till bloggen igen med risk för Spam men det finns recept där inne :)

Annons:
[TrevorS]
2012-03-05 14:58
#7

Klart du får länka till bloggen, jag brukar länka till min för att man ska veta vart recept och tips finns ursprungligen. Glad

MonisN
2012-03-05 18:23
#8

#6 Det är inga problem om du länkar, fast det skulle naturligtvis vara roligt om du ville lägga in något recept här på sajten ocksåFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Gotlandsbagaren
2012-03-05 20:17
#9

Jag har bakat pizzor två gånger med surdegen.

Första gången: http://gotlandsbagaren.blogspot.com/2012/02/fredagsmys.html

och nu senast: http://gotlandsbagaren.blogspot.com/2012/03/pizza.html

Receptet jag använder mig av är följande:

Fördeg

200g vatten

200g vetemjöl

1 msk oregano

5g jäst

100g surdeg av vete

Låt stå minst en timme

Bortgörning

Fördegen

300g

vetemjöl

100g surdeg av vete

200g surdeg av råg

40g olja

5g salt

Slå upp degen och låt den vila under tiden du förbereder det du ska ha på pizzan.

Jag har även gjort bröd på degen som blivit över efter pizzabaket. Tycker att det blir ett otroligt gott bröd med oregano i. Passar utmärkt att rosta och lägga på en god ost på sen.

MonisN
2012-03-06 09:03
#10

#9 Det där låter som en väldigt god pizzadeg. Lite spännande med rågsur i degen, men jag kan tänka mig att det blir rustikt och gott.

Lägg gärna in receptet i en egen tråd, då blir det lättare att hitta.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Gotlandsbagaren
2012-03-06 11:52
#11

Saken är den att det smakar nästan ingen surdeg. Barnen här hemma märkte det iallafall inte.

Med andra ord får man leva med att det är en nyttigare pizza Glad

Anterrabae
2012-03-30 21:55
#12

Bakar också pizzan på surdeg. Senast idag. Jag tycker brödet blir lättare på surdeg och fylligare smak.

Jag kan nog äta hur mycket som helst av det. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: