Annons:
Etiketterrådtips
Läst 32552 ggr
solblomman47
2010-10-26 18:17

Angående jäst

Eftersom jag inte kan använda  jäst och mjölkprodukter tänkte jag försöka baka på havremjölk/grädde (har gjort både potatisgratäng och jansons på havregrädde och det gick bra)

Jag är sugen på vanliga kanelbullar undra om man kan byta ut jäst mot bakpulver eller liknande och då hur mycket bakpulver i stället för mängd jäst.

Likaså om man kan använda havremjölk eller grädde i stället för filprodukter om man bakar med bakpulver.

Undra om det finns nån omvandlingstabell?

Annons:
DesK
2010-10-26 19:14
#1

Att baka på havremjölk eller vatten istället för mjölk eller fil går bra, så länge du använder bakpulver som jäsmedel, men använder du bikarbonat så måste du i sånna fall tillsätta någon annan syrlig ingrediens, exempelvis lite citronsaft eller ättika.
Testa att följa mitt recept på scones, fast du gör kanelbullar av degen istället. Det är en liten sats och där beräknar jag att till 4 deciliter mjöl behövs 2 rågade teskedar bakpulver, kanske ska du öka mängden bakpulver till 3 teskedar iastället. Som sagt gör en liten sats och berätta gärna för oss hur det blev Glad
Någon direkt omvandlingstabell mellan bakpulver och jäst finns inte, men jag har gjort en Lathund om våra måttenheter, där du hittar en del matnyttigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

solblomman47
2010-10-26 19:24
#2

Tack snälla du i morgon ska jag pröva o se vad det blir av detta Skrattande o Lathunden verkar vara jättebra ska skriva ut o ha i köket.

DesK
2010-10-26 19:33
#3

Lycka till med baket, tänk på att du inte ska jäsa deg som är gjord med bakpulver. Ska bli spännande att höra hur det går för dig Glad

Kom på att TrevorS har gjort en bra artikel om ersättningsprodukter inne på Vegan, där finns också en hel del matnyttiga tips.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-10-27 16:41
#4

DesK kan det bättre att baka med bakpulver eller bikarbonat, bakar väldigt sällan med det i deg men har ett recept. Är däremot duktig på mjölk- och äggfria muffins. Tänkte precis tipsa om ersättningsprodukter men hon hann före mig. Skrattande

Havremjölk, sojamjölk, quinoamjölk går toppen att baka på. Ska du baka på till exempel soyghurt, havregrädde eller sojagrädde rekomenderar jag att du spär ut hälften med vatten annars finns risk att det blir kompakt.

Jag brukar baka med havremjölk eller sötad sojamjölk när jag bakar kanelbullar.

Snabba kanelbullar med sylt
Kanelbullar med bakpulver

Vill påpeka att bakpulver inte är så nyttigt eller bra i större mängder, bakjäst är betydligt lugnare för magen. Jag har även testat baka kanelbullar med surdeg och de blev riktigt goda dock varierar receptet för mig så jag kan tyvärr inte skriva ner ett exakt mått.

[TrevorS]
2010-10-27 16:43
#5

Dessa recept jag postade #4 är dessutom ägg- och mjölkfria. Skrattande

solblomman47
2010-10-27 17:02
#6

  Skrattande  Tack snälla du nu har jag  skrivit ut recepten o ska baka till helgen.

Har du recept på dina mjölk o äggfria muffins också. Har en väninna som inte tål ägg så det skulle vara kul att överaska henne med sådana muffins när hon kommer nästa gång.

Jag tål inte heller soja produkter ,rågmjöl samt dinkelmjöl och detta hade jag använt i flera år för det skulle ju vara bättre.

Annons:
[TrevorS]
2010-10-27 17:17
#7

Jag har lagt upp recept på mjölfria bröd här också under glutenfritt.

Här har du några av mina recept:
Morotsmuffins

Du hittar även massor av fler kakor som är ägg och mjölkfria på min blogg. Det finns även recept på billig vispbar mjölkfri grädde (som kan vara riktigt dyr i affär och svår att få tag i).  Du får gärna ta kort på det du bakar och lägga ut här, vore riktigt kul att se vad du bakar.

Direktlänk till bakelser på min blogg:

veganen.blogspot.com

[TrevorS]
2010-10-27 17:23
#8

Mina mockarutor kan man baka utan mjöl, ägg och mejeriprodukter. Receptet som finns på länken ersätter man vetemjölet med majsmjöl (inte polenta eller majsstärkelse!) och 1 msk krossat linfrö eller linfrömjöl. Följ resten av receptet.

Mockarutor

solblomman47
2010-10-27 17:39
#9

Tack igen o vad jag hittade mycket gott som jag kan göra ifrån din blogg fick lite tips på sånt som kan läggas på mina mackor också. Gör det något om jag skriver ut recepten som jag är intresserad av o klistrar in dem i min nya "receptbok" som jag gör med andra recept som jag kan använda mig av nu när jag fått veta vad jag inte tål äta o det är mycket inte bara det jag sagt härinne. Känns att nu kan det bli lite mera variationer av allt o inte bara samma tråkiga som jag gjort ett tag nu.

[TrevorS]
2010-10-27 17:51
#10

#9. Du får självklart skriva ut recepten, jag tar det som en komplimang. Skrattande

solblomman47
2010-10-27 17:52
#11

Tack Skrattande

solblomman47
2011-01-06 23:08
#12

Funderingar igen om jäst.

Hur mycket bakpulver  kan jag ta när det står

25g jäst

50 g jäst

[TrevorS]
2011-01-07 01:16
#13

Det är svårt att bara "konventera" det går, men det är rätt mycket bakpulver som ska i sådana fall, bästa är att leta upp recept som har bakpulver och använda som mall. Grannen brukar göra sockerkaksmet fast utan socker med lite mer mjöl än receptet för att få fluffigare bröd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: