Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 4086 ggr
[TrevorS]
11/2/10, 8:16 PM

Piroger (veggo)

Degen:
2½ deciliter vatten
¾ teskedar salt
100 gram olja eller mjölkfritt margarin
8 ½ deciliter vetemjöl

Fyllning:
5 dl sojafärs
några hackade champinjoner
2 grovrivna morötter
2 matskedar sojasås
1 deciliter ketchup eller passerade tomater
2 teskedar oregano

Gör så här:
Smält margarinet och blanda i vattnet smula ner jästen i vätskan och lös den. Tillsätt vatten och ner med resten av ingredienserna. Låt jäsa i 1 timme. Dela sedan degen i två delar och kavla ut i ca 3 milimteter tjock i cirklar.

Stek sojafärsen tillsammans med champinjonerna, morötterna, sojasås och oregano i lite olja eller margarin i någon minut tillsätt ketchupen och låt puttra i någon minut. fyll cirklarna och vik in båda kanterna och tryck till på kanterna med en gaffel. Grädda på bakplåtspapper på 225 grader i ca 15 minuter.

Annons:
[TrevorS]
11/2/10, 8:16 PM
#1

Såg att det saknades recept på piroger, självklart kan man använda vanlig köttfärs om man vill! Skrattande

MonisN
11/6/10, 1:57 AM
#2

Piroger är så himla gott. Tyvärr är det en maträtt man glömmer, men jag får nog ta och göra detta någon dag. Det är bra att ha i frysen också när man behöver en snabb lunch.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
11/6/10, 9:43 AM
#3

#2. De är perfekta i frysen. Jag har bakat mycket piroger förr, det är gott jämfört med köpta frysta. Skrattande

MonisN
11/6/10, 11:17 AM
#4

Usch och fy, frysta köper jag aldrig. Kanske man skulle prova surdeg till pirogdegen?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
11/6/10, 11:25 AM
#5

Jag körde pizzadegen fast halverad som finns på min blogg och det gick toppen. Rekomenderar det varmt. Skrattande

MonisN
11/6/10, 11:38 AM
#6

Pizzadeg låter som en väldigt bra idé! Det ska jag prova. Vet inte om du har durum i den degen, men det har alltid jag för att få den så där knaprig och god.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MonisN
11/6/10, 11:39 AM
#7

Såg nu att du hade surdeg. Nu blir jag hungrigTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
11/6/10, 11:58 AM
#8

#6, #7. Jag bakar mycket med surdeg. det är fortfarande roligt det är rätt länge sedan jag började och bakar nog nästintill dagligen med det. Vet inte varför men jag gillar inte durumvete av någon anledning, jag föredrar att baka på bara vetemjöl och rågmjöl. Skrattande

Intehärutandär
9/14/15, 2:16 PM
#9

Piroger är utmärkt att baka nu på hösten och frysa in. Gör man små, så är de utmärkta att äta till höstsoppan.

Tant Grön
9/22/15, 3:33 PM
#10

Oj vad jag blir sugen nu. Måste prova Trevors  recept någon dag. Man kan också göra svamppiroger.

Upp till toppen
Annons: