Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 6674 ggr
Trollhassel
2010-11-07 11:35

Vaniljbullar, vaniljstång?

Jag funderar på att baka vaniljbullar. Har dock aldrig vaniljsocker hemma då jag oftast använder riktig vaniljstång till allt. Men jag har aldrig använt det i bullar.

Om man gör fyllning på 100g margarin och 1,5 dl socker. Hur många stänger ska jag använda då? Någon som vågar sig på en gissning eller någon som gjort bullar med stång? Skulle väl chansa på 2-3 men jag har ingen aning.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
MonisN
2010-11-07 11:38
#1

Det var en bra fråga! Jag har heller aldrig använt vaniljstång till bullar, men jag skulle nog börja med två stänger och sen provsmaka blandningen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Trollhassel
2010-11-07 11:46
#2

#1 Ja, det låter som en idé. Vanilj är ju så gott så det gör inget om det blir lite mycket. Min sambo skickde efter massor av stänger från utlandet så ja har ett ordentligt lager. 2 låter lagom :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MonisN
2010-11-07 11:49
#3

Måcklis som har så mycket stänger. Jag älskar vaniljTungan ute Berätta gärna hur många stänger du använde till bullarna för att få den rätta smaken.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Trollhassel
2010-11-07 11:55
#4

Ja, det ska jag berätta.

Kan leta upp länk till firman vaniljstängerna är köpta ifrån också. Det är värt det alla gånger om man använder vanilj ibland.

Långa, stora, mjuka stänger billigt (per styck) i stället för de små förtorkade man köper i kryddburkar för 20 kr styck. Tror att minsta order är på typ 100 stycken…sen kostar ju frakten också.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[TrevorS]
2010-11-07 12:13
#5

Du kan göra ditt eget "vaniljsocker" genom att mala socker lite extra för att få det finare i en kaffekvarn eller med mixer. Dela vaniljstången och lägga ner och försluta med lock efter några dagar har du vaniljdoftande socker som fungerar bra i matlagning.

Man kan koka upp sockerlag och lägga ner vaniljstång i under någon timme och plocka ur, sedan baka på vätskan, har du något recept så ska jag se om jag kan få ihop det?

Trollhassel
2010-11-07 12:20
#6

#5 Tack för tipset! Men hur mycket vanilj smakar det om sockret om man bara låtit stången ligga i det?

Sockerlag har jag gjort förr men det är svårt i bullfyllningen.

Recept på bullarna?

Tänkte använda detta recept till bullarna.

Fyllningen brukar jag ta 100g margarin, 1-1,5 dl socker och kanel eller vaniljsocker efter behag.

Såg nu att mina vaniljstänger är lite större än vanliga från mataffären också. Nästan dubbelt så stora. Har inte tänkt på det.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
[TrevorS]
2010-11-07 12:21
#7

Jag vet att om man gör eget vaniljsocker mixar man 2 deciliter socker till mer pulveraktig konsistens och hackar ner 1 vaniljstång. Då tillsätter man 1 tesked matsked vaniljsocker om det ska vara 1 vaniljsocker.

Bulle på 500 gram vetemjöl kan man mixa ¼ vaniljstång med en liten del av strösockret till ett finare pulver. Men man får göra sig bered på att det finns en liten risk att det kan bli en liten bismak att baka direkt på den. De rekomenderar att vaniljstång tillsammans med socker får "vila" i irkaca 2 veckor innan man bakar på det, hållbarhet cirka 3 månader på hemmagjord vaniljsocker.

Trollhassel
2010-11-07 12:23
#8

#7 Ok. Tack så mycket! Skrattande

Ska berätta sen hur jag gjrde och om det blev lyckat!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[TrevorS]
2010-11-07 12:25
#9

Nästan en halv stångi det receptet i så fall. Jag har kokt gröt med vaniljstång men jag vill gärna ta upp den då jag varit med om att jag fått en bismak om jag mixar med den. Har inte gjort vaniljsocker på flera år eftersom jag sällan använder det. Det får ligga ibland i något år och då har det blivit gammalt, men det blir precis lika starkt som vanligt vaniljsocker.

Jag hade en kort period där jag gjorde mycket topping på kakor och mockarutor då använde jag väldigt mycket vaniljsocker, tips är att ta upp och tugga lite på en en liten bit av degen för att se om man har rätt mängd vanlij i, tänk på att det blir en aningens mindre sötma när den är klar.

[TrevorS]
2010-11-07 12:27
#10

#8. Det var så lite så, alltid roligt att kunna hjälpa. Skrattande

Får man fråga vad du bakar mer på vaniljstångar? Jag har inte haft det i så mycket mer än glasyr eller topping på kakor.

Trollhassel
2010-11-07 14:03
#11

Jag använder fröna från en vaniljstång i sockret och sockerlag från skalet i degen. Får se om det smakar något. Skrattande Degen var god i alla fall *ont i magen*

Jag har använt vanilj till vaniljsås, glass, toppingar, sockerlag, äppelkaka, kakor mm. allt möjligt man kan slänga ner en vaniljstång i.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[TrevorS]
2010-11-07 14:18
#12

#11. Man tuggar bara degen i några sekunder sedan spottar man ut den i slasken.Flört Fast i för sig, jag brukar alltid äta lite av degen speciellt när det är söta degar eller pepparkaksdeg.

Vaniljsås får du gärna lägga in recept på, även äppelkaka, det kan man aldrig ha förmånga recept av.Skrattande

Trollhassel
2010-11-07 15:00
#13

Javisst, det ska jag ordna!

Nu ska jag gå och pensla bullarna!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
[TrevorS]
2010-11-07 15:05
#14

Ta gärna bild på dem och lägg upp vore intressant. Så får vi skriva ihop ett recept och lägga in i en ny tråd tycker jag. Glad

giffan
2010-11-07 23:57
#15

Vart köper du stängerna?? Länk tack!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[TrevorS]
2010-11-08 08:10
#16

#15. Vet inte vart Trollhassel köper, jag har köpt från Santa Maria på påse eller burk det finns också Dr. Oetker på flaska, men de kostar inte billigt. Kanske skulle börja baka om man hittar vaniljstång billigt. Skrattande

Trollhassel
2010-11-08 11:30
#17

Jag ska be min sambo om länken. Han har den sparad.

Recept + bild kommer i kväll när lillan sover. :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[TrevorS]
2010-11-08 11:32
#18

#17. Antar det blev riktigt gott? Skrattande

giffan
2010-11-08 22:45
#19

#16 Jo jag köper oxå santa maria, men trollhassel hade någonstans där man kunde köpa mycket och billigare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Trollhassel
2010-11-09 13:03
#20

Jo, bullreceptet ska jag skriva ihop. Grundidén var 100g margarin, 1 dl socker och frön från 2 vaniljstänger till fyllningen.

I degspadet hällde jag sockerlag på 1 dl socker, 2 msk vatten och skalen från 2 vaniljstänger. Detta är då i stället för sockret i degen.

Använde egentligen 1 vaniljstång men det blev för lite så jag lovar att 2 blir kanon. Speciellt om de är lite mindre så ska man använda minst två.

Äppelpaj:

Häll 6 skalade och klyftade äpplen i en torr stekpanna tillsammans med en snittad vaniljstång och 2 msk socker. Man kan även ta 2 tsk kanel i stället för vaniljen. Koka ihop äpplen och socker tills de är lite mjuka.

Häll äpplena i en pajform.

Blanda 1 dl havregryn, 1 dl socker och 1 dl vetemjöl och häll över äpplena (torrt).

Hyvla margarin med en varm osthyvel och täck pajen med. Se till att täcka hela ytan med ett ganska tjockt lager margarin. Det ska inte vara nyttigt!

Ställ in mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter eller tills den ser klar ut.

Vaniljsås:

Häll 1,5 dl grädde + 1,5 dl mjölk i en kastrull tillsammans med fröna från 1,5-2 vaniljstänger. Du kan även koka med ett skal. Koka på medelvärme i ett par minuter. Ta ur vaniljskaletskalet ur gräddmjölken och tillsätt 1 dl socker. Låt svalna i vattenbad.

Blanda ner 4 äggulor och ställ tillbaka på plattan. Värm under omrörning tills såsen tjocknat. Koka inte! 

Smaskens meninte ett dugg nyttigt!

Om man vill ha kaka och sås mindre söt så kan man dra ner lite på sockret. Ja föredrar lite mindre socker men det är en smaksak. Såsen blir inte bra om man drar ner för mycket på sockret. Minst 3/4 dl måste man hälla i. Detta är mitt egna recept. I min kokbok så står det 2 dl men det är på tok för mycket!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
[TrevorS]
2010-11-09 15:05
#21

#20. Låter gott, lägg den gärna som ett nytt inlägg och gärna bild, så blir det lättare att hitta. Skrattande Låter som sagt väldigt gott!

giffan
2010-11-09 19:52
#22

#20 Fungerar det att byta ut grädden mot mjölk i vaniljsåsen?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Trollhassel
2010-11-10 23:10
#23

#21 Då får jag ta och baka äppelpaj och vaniljsås till helgen och ta lite bilder på det. Det passar ju bra till fars dag :D

#22 Det har jag inte testat. Om du provar det så får du gärna skriva om det funkade eller ej.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

giffan
2010-11-10 23:29
#24

#23 Nä jag köpte grädde idag… så ska jag testa att göra enligt receptet först. Sen ska jag testa med bara mjölk tror jag för att få det något sundare iaf…

Fast egentligen, när man gör sånt där så måste man ju få synda ordentligt.

Å äpplena är ju nyttiga så det borde ju räcka en bit!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-11-11 00:20
#25

Jag gjorde äpplepaj igår, men tyvärr var det sån rykande åtgång så någon bild hanns inte med. Hade gärna haft hemgjord vaniljsås, men pajen kom till i en rykande fart så någon sås hann vi inte heller vänta på utan det blev färdigköpt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Trollhassel
2010-11-11 11:25
#26

#24 Ja, ska det va så ska det va. Äppelpaj och vaniljsås äter man inte för att det är nyttigt utan för att det är gott :)

#25 Efter mitt recept?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MonisN
2010-11-11 14:43
#27

#26 Inte exakt efter ditt recept, men med samma ingredienser. Jag klyftade äpplena och lade dem i en form rillsammans med kanel, sen blandade jag råsocker, havregryn, smör och mjöl till en gryig massa och hällde över äpplena och gräddade i ugn cirka ½tim. Jo, jag stödde på solroskärnor också, det är gott! Det blev ett knaprigt täcke av råsockret.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
giffan
2010-11-11 16:11
#28

En mycket god och enkel äppelpaj är vanlig enkel sockerkaka med massa kanel i. Sen häller man smeten över äpplena som man har delat i mindre bitar (det ska vara mycket äpplen i formen!) Enkelt och jätte god!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-11-11 16:54
#29

#28 Den typen av äpplekaka gör jag också ibland, och det är mycket gott. Jag brukar först hälla i halva smeten i formen sen på med mycket äpplen och sist resten av smeten, då får man äpplena att stanna kvar i mitten av kakan.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-11-11 19:19
#30

#29 Okej, så har jag inte gjort. Jag brukar bara låta allt stå en liten stund före jag sätter in det i ugnen då rinner det ner mellan äpplena. Men ska testa att göra så som du beskrev, blir nog snyggare och enklare att servera då.

Nu ska jag göra vaniljsås…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: