Annons:
Etikettbakprat
Läst 38911 ggr
MonisN
12/12/10, 6:30 PM

Cederolja

Är det någon som vet var man köper cederolja? Min svärmor bakade förr i tiden engelska pepparkakor som innehöll denna olja, och var mycket goda.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
12/12/10, 7:41 PM
#1

Den heter också "cedro citron hushållsarom" på en sådandär liten grön burk bland karamellfärg. Skrattande

MonisN
12/12/10, 7:47 PM
#2

Ajdå, är det inte bättre än så. Trodde det kanske fanns nån äkta vara, ev på Apoteket.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
12/12/10, 8:00 PM
#3

Det ska vara samma som jag förstått det, det är väl de man har i pepparkakor? Hushållsarom och Ekströms tror jag har den oljan.

Annars har jag sett någongång citronolja i asiatisk butik och någongång på ICA bland aromer och färgning till kakor. Den har väl flera namn? Cedroolja, cedratfruktolja, cederolja och cedratolja är väl samma?

[TrevorS]
12/12/10, 8:04 PM
#4

Eller är jag ute och flyger och du tänker på barrolja? Fast det har man väl i tvål?

MonisN
12/12/10, 10:15 PM
#5

Nej då du är inte ute och flyger! Det är nog rätt tänkt, men jag hade hoppats att det fanns någon äkta olja och inte arom som troligen är konstgjord smak. Hushållsaromerna är väl alltid konstgjorda Obestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
12/12/10, 10:44 PM
#6

Eteriska oljor kan man köpa hos crearome. Där finns cederträolja.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
DesK
12/13/10, 1:20 PM
#7

Mona om du vill baka pepparkakor med den smaken som cedroarom ger så föreslår jag att du river det yttersta gula skalet av en citron, då har du äkta vara och inget fusk Flört

TrevorS du har helt rätt i det du skriver Glad

Stephan Crearome verkar ha många bra saker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/13/10, 1:28 PM
#8

#5. Fast det är väl ingen arom, har för mig märket heter hushållsarom, duvet den där lilla gröna flaskan.

#6. De har bra grejer. Skrattande

#7. Kan man inte pressa skalet för att få ut vätskan? Man kan väl riva och mixa i en kaffekvarn och pressa ut vätskan genom en fin (med fin menar jag små lå och platt, inte den där fina kökshanduken man inte vill använda. Flört) kökshanduk. Skrattande

DesK
12/13/10, 1:57 PM
#9

#8 Hushållsaromerna är alla framställda på kemisk väg, därför heter de just aromer. Essenser däremot är gjorda av äkta vara, kan exempelvis tänka mig att man kan göra citronessens genom att lägga finrivet citronskal i en burk med neutral olja och ställa på varm plats ett tag.
Hum tror inte man får ut någon vätska att tala om ur citronskalen på det vis du beskriver.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/13/10, 2:03 PM
#10

Men ceder är väl inte riktigt samma sak som citron? Eller smakar det samma?

TrevorS, aromer är ofta konstgjorda smaker som framställs på kemisk väg.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
12/13/10, 2:04 PM
#11

Där var du visst lite snabbare än mig DesK!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
12/13/10, 2:08 PM
#12

Mona egentligen är det ju så att ceder är förkortning för cederträolja som Stephan nämner i #6, medan cedroolja är det som ger citronsmak eller kanske citrussmak åt vissa pepparkakor. Jag har i alla fall aldrig hört att någon använder cederträolja till svenska pepparkakor.
Ha ha ja ibland är vi på hugget Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/13/10, 2:15 PM
#13

Nä, cederträolja är det knappast man har i kakorna. Min svärmor kommer tyvärr inte ihåg var hon köpte den här oljan för typ 100 år sen, hon trodde kanske det var på apoteket. Har kollat deras webshop men inte hittat någon. Vet inte om det fanns så mycket aromer för 60-70 år sen, så det måste varit någon äkta vara av nåt slag.

Här i Göteborg finns ett speciellt pepparkaksbageri som har citrussmak på sina pepparkakor, och dessa är så populära så man får beställa dom i januari om man ska få några till jul. Svärmors kakor smakade ungefär som dessa. Bageriets recept är hemligt så det hade varit roligt att baka svärmors. Hon i sin tur hade fått receptet av sin mamma. Svärmor är snart 92, så det är ett gammalt recept.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
12/13/10, 2:18 PM
#14

Jag ska försöka kolla bland mina äldre kokböcker om jag hittar nåt sånt recept Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
12/13/10, 4:52 PM
#15

Mona, vilken smak är det i det här ämnen du nämde?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
12/13/10, 4:58 PM
#16

Stephan det är citron /citrussmak

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
12/13/10, 5:05 PM
#17

OK, då kan det vara cintronellolja eller citronolja som man kan använda. Citronelloja finns i levandeljus mot mygg.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
12/13/10, 8:58 PM
#18

Citronellaljus har jag haft och det verkar inte hälsosamt att ätaFörvånad Jag ska prata med svärmor igen om cederoljan, kanske hon vet mer.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
12/13/10, 9:14 PM
#19

Nej… inte själva ljuset Obestämd men oljan….Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
12/13/10, 9:21 PM
#20

MonisN, kolla på EKO butiken! De kan ha, dock inte så billigt.

Är det från citron kan man rulla den hårt mot ett bord, skala den fint och vika över och under med bakplåtspapper på skalet och kavla hårt, sedan häller man av vätskan. Såg ett youtubestips om detta, fast de använde det till någon dryck.

Annons:
MonisN
12/13/10, 10:51 PM
#21

#19 Jag förstod nog att det inte var själva ljuset man skulle använda, men håller med om att jag uttryckte mig luddigt Förvånad

#20 Den metoden verkar en aning jobbig, men har man tålamodet så ger det nog en väldigt bra produkt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
12/13/10, 11:08 PM
#22

Jag skulle stoppa in näsan på hälsokosten och fråga om de kanske har om jag vore du Glad

MonisN
12/13/10, 11:30 PM
#23

Det ska jag försöka komma ihåg nästa gång jag åker till affären. Hälsokosten ligger strax intill. Tack för tipset TassyGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
12/16/10, 11:31 AM
#24

Oj jag tänkte direkt på sånt man har och blistrar hästar med… men det är nog inte samma du menar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
12/16/10, 1:52 PM
#25

Har kollat med hälsokosten men dom hade ingenRynkar på näsan

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
12/16/10, 5:52 PM
#26

Läste någonstans att cedroolja finns att köpa på apoteket. Vet inte hur färsk informationen var dock. Vänta….

Ringde apoteket nyss och tyvärr de har inte den varan i sitt sortiment heller Gråter

[Tassy]
12/16/10, 6:36 PM
#27

#25 Rackarns!

Annons:
MonisN
12/16/10, 7:15 PM
#28

Pratade med svärmor och på den tiden hon använde det (väldigt längesedan) fanns det en fin butik i stan som sålde lite finare saker, men den affären är sedan länge borta. Gråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
12/17/10, 10:41 AM
#29

Nu har jag kollat upp var man kan hitta cedro till smaksättning. Stockholms aeter- och esencefabrik har både butiksförsäljning och postorderförsäljning. Cedro hittar du under Sortiment --> Eteriska Oljor och Parfymoljor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/17/10, 10:59 AM
#30

Toppen Dessan! Bra sida, men eteriska oljor och parfymoljor låter inte ätbart, mer som doft till massageoljaFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
12/17/10, 11:02 AM
#31

Jo det har du rätt i, men man får så klart ta reda på vad den olja man är intresserad av innehåller Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/17/10, 11:03 AM
#32

Jag har mailat dem nu så får vi se vad dom svararGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
12/17/10, 5:20 PM
#33

Nu har jag fått svar! Det finns cedroolja för smaksättningSkrattande 10 centiliter kostar 42 kronor. Tyvärr var man tvungen att handla för 250 kronor om man ville skicka efter det, men i derar butik gick det bra att köpa en flaska. Jag siktar in mig på nästa juls pepparkakor med cedro!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
12/17/10, 6:31 PM
#34

Mona påminn mig så köper jag det åt dig när jag är i Stockholm nästa gång. Det är inte långt dit från Hötorget Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
12/17/10, 11:03 PM
#35

"Påminn mig…." tack jag ska försöka, men du vet hur mitt minne ärOskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Hustigern
12/18/10, 7:44 PM
#36

Rotade runt bland gamla häften och böcker och hittade två recept på pepparkakor med cedroolja. Lade in dem här

Utöver cedro-receptet finns det i samma recepthäfte flera recept på pepparkakor med citron, så jag utgår från att det inte riktigt är samma smak….

/Anneli

storost
12/18/10, 8:03 PM
#37

Mona, eteriska oljor går jättebra att äta. De finns naturligt i olika livsmedel.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
12/18/10, 8:08 PM
#38

#36 Tack snälla för receptenKyss Nästa år blir det cedropepparkakor!

#37 Aha, jag trodde eteriska oljor bara det var för doft med mera!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
12/18/10, 8:20 PM
#39

Det är så, att eteriska oljor är som medicin. Men när man använder de som smaksättning, då tar man mycket mindre mängder.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

JILE
5/4/12, 11:14 AM
#40

Hej! Var påväg att skicka efter cederolja för det skulle vara nyttigt och sökte på nätet på cederolja och kom in här i tråden. Kan tipsa om en sida där man kan köpa oljan :)

Jile

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=jupiternewage&gid=55&subgid=

DesK
5/4/12, 11:34 AM
#41

#40 Den oljan du länkar till är ett slags träolja, som enbart används utvärdtes.  Den oljan som MonisN efterlyste är ett slags citrusolja som heter cedroolja och som används i bakverk. Men tack för länk och tips ändå Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JILE
5/4/12, 11:43 AM
#42

Jaha ok såg lite fel då :) fast den här ska man kunna ta även invärtes och baka på också. Läste alldeles nyss om dettaGlad

Upp till toppen
Annons: