Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 3216 ggr
Elshira
2010-12-14 22:26

Detta med surdeg...

Jag verkligen älskar surdegsbröd och tänkte börja "odla" en lite burk.

Men till min stora fråga och anledningen till att det aldrig blivit av - hur mycket surdeg ska jag använda vid brödbak? Har man någon tummregel som så mycket surdeg till så många dl mjöl eller liknande?

Vad händer om man har i för mycket resp. för lite surdeg i brödbaket?

Tacksam för hjälp! Skrattande

Hakuna matata!

Annons:
MonisN
2010-12-14 22:35
#1

Roligt att du vill sätta en surdeg. Hur mycket man tillsätter varierar från recept till recept. Ibland är det 50 gram ibland 350 gram. Om man tar för mycket eller för lite spelar nog inte så stor roll så länge du inte bara använder surdegen som enda jäsmedel, då är det väl inte så käckt att ta för lite. På smaken gör inte några gram hit eller dit någon skillnad. Jag tycker ändå det bästa är att försöka hålla sig till mängden som står i receptet om man inte vill experimentera och komma fram till sin egen smak.

Lycka till med suren. Berätta gärna för oss hur det går!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-12-15 00:23
#2

Jag har haft förmycket någongång, men det är mest bara något med smaken som blir något annorlunda, men inte alls så stor skillnad egentligen. Annars är det som MonisN säger.

DesK
2010-12-15 11:58
#3

Förutom vad Mona och TrevorS redan svarat så kan jag tala om att om du vill ha sånt där riktigt syrligt surdegsbröd av finsk typ, så bör rumstemperaturen som surdegen ska mogna i vara något lägre. Surdegen tar då längre tid på sig, men som sagt den får mer smak.
I gruppen 01. Surdegsgrund och processer hittar du flera olika metoder att göra surdeg på och en del tips. I gruppen 02. Surdegsbröd hittar du många bra brödrecept Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: