Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 7456 ggr
zissi
12/3/10, 11:39 PM

Modell på lussekatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken modell på lussekatter gör ni?

När jag flyttade hemifrån försökte jag göra lika jämna och fina saffranskringlor som min mor gjorde. Misslyckades med formen varje gång. Så när vi sedan fick två pojkar, fick jag se i en kokbok olika modeller på lussekatter och bestämde mig för att prova att göra just "pojk-modellen". Roligt med någon form som man inte såg hos alla andra. Har fortsatt med att göra "pojkar" i cirka 23 år, tror jag det blir.

Annons:
MonisN
12/4/10, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som jag skrev i den andra tråden tänker jag härma dina "pojkar". Tyckte det var en trevlig form och ser lätta ut att göra. Själv gör jag alltid den här formen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
12/4/10, 12:56 AM
#2

Så där fina blir då inte mina… Men goda blir de så de är borta före jag hinner ta kort.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Intehärutandär
7/17/13, 5:23 PM
#3

Jag gör helt enkelt lussekatter. Saffransbröd formade som katter. Brukar göra någon längd med mandelremons och släta bullar doppade i socker.

Intehärutandär
11/26/13, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har bakat julens saffransbröd idag, ska räcka till barnets kalas med. Ett gäng katter blev det också i år.

[Vegg]
11/27/13, 1:30 PM
#5

Snygga, någon som har koll på vad alla formerna heter på lussebullar?

jagga-ewe
11/27/13, 3:16 PM
#6

Jag gör spegelvända S. Alltså som är S-formade men snurrade motsols.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[Vegg]
11/27/13, 4:18 PM
#7

BTW #0, den uppe till höger ser ut som en kanin. 😉

Intehärutandär
11/27/13, 4:18 PM
#8

#5 Oj, det finns massvis! Hjärta, julkärvar, Prästens hår, luciakronor, julkuse, gullvagn, julgalt, pojkar, lilja… Det är väl de vanligaste. Sedan finns det en hel hög med kristna former (kors, stjärnor osv)

Cazzos
11/27/13, 10:19 PM
#9

Jag och min mamma brukar göra de vanliga, tråkiga S:en 😉

Dock brukar jag försöka vara lite kreativ och slänga in en fläta hit och dit, bara för skojs skull 😃

Det vattnas i munnen av att se era bilder! Jag längtar tills kommande lussebullsbak här hemma! 😍


Gasoline
11/28/13, 6:27 PM
#10

#4 längden i din understa bild, är den en längd med fyllning i? Funderar lite hur man ska göra när man gör goda fyllda längder. Jag kör de traditionella s formade lussekatterna, eller så gör jag som vanliga vaniljbullar med saffransdeg. Men ska baka saffransbröd imorgon och hade tänkt prova att använda en pepparkaks form och trycka ut stjärnor :-D

Gasoline
11/28/13, 6:28 PM
#11

Ts, dina pojkar är jättefina :-D påminner lite om rosa bandet ;-)

Intehärutandär
11/28/13, 7:05 PM
#12

#10 Jag tog mandelmassa, smör och rivet citronskal. Väldigt gott !

Gasoline
11/28/13, 7:16 PM
#13

#12 ja, det låter gott! Tänkte dock mer på hur man gör själva längden :-P gör man som med bullar och fyllning först, rullar därefter ihop degen med fyllning och snittar sedan rullen?

Annons:
Intehärutandär
11/28/13, 7:38 PM
#14

#13 Jag gjorde bagar-vikning, det är lite krångligt att förklara. 

Men en genväg är att Du kavlar ut en rektangel som är ca 3 dm x 2 dm. Ha på remons över hela. Rullar ihop sida från sida (från den långa sidan). Slår fast sömmen ordentligt. Och lägger den underst. Sedan klipper man två eller tre-klipp och viker upp och tillbaka. Alternativet är att göra tre-fyra lite tunnare rullar och gör en tre eller fyrfläta.

Gasoline
11/28/13, 8:01 PM
#15

#14 tack. Förstår att det är svårt att förklara, men jag tror jag har en aning om hur jag ska gå tillväga. Jag får prova mig fram :-D

Intehärutandär
11/28/13, 8:05 PM
#16

#15 Gör det, det är så man lär sig. 🙂 Det är bara att fråga igen annars, så ska jag se om jag kan hjälpa.

Upp till toppen
Annons: