Annons:
Etikettjästbröd
Läst 5380 ggr
MonisN
11/25/10, 7:46 PM

Vörtbrödsbullar - Recept

Jag hittade det här receptet där man antingen kan gör två hela brödlimpor eller 30 bullar. Ovanligt med vörtbullar, men något jag absolut tänker prova.

50 gram jäst

33 centiliter julmust eller svagdricka

33 centiliter mörkt öl eller porter

250 gram Kesella

1 deciliter brödsirap

4 teskedar salt

1 matsked mald ingefära

2 matskedar malda pomeransskal

½ tesked malda kryddnejlikor

2 deciliter russin

1200-1320 gram rågsikt (20-22 deciliter)

  1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt kall julmust och öl, det mesta av mjölet samt kesella och kryddorna, utom saltet. Kör degen helst i assistent cirka 8-10 minuter och häll i saltet. Kör ytterligare några minuter tills saltet är blandat. Jäs övertäckt cirka 2 timmar.
  2. Arbeta ihop degen och dela den i 2 delar. Forma 2 limpor och lägg dem på plåt. Täck med bakduk och låt jäsa cirka 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 200º.
  3. Bullar: Dela degen i 2 delar och rulla till 2 längder, skär varje längd i 15-16 bitar. Forma till bullar och lägg på plåt och låt jäsa cirka 40 minuter. Sätt ugnen på 225º.
  4. Grädda de stora bröden i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter eller tills innertemperaturen är 98º.
  5. Grädda bullarna mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt bröden svalna på galler.

Källa: Ica.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
11/27/10, 11:33 AM
#1

Vad roligt jag har aldrig tänkt på att man skulle kunna göra vörtbrödsbullar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/20/12, 6:10 PM
#2

Puttar, så jag hittar tillbaka :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CelsiusT
12/19/13, 6:48 PM
#3

Min sambos familj brukar göra vört"kakor". Alltså tunnbrödskakor av vörtbröd. Och dom steker det i vedeldad ugn ;P

I år var jag med hos svärmor och bakade, men nästa år tror jag att jag kommer att prova att bara hemma själv istället. Har fundering på att prova både tunnbrödskakor, bullar och limpor. Men är på jakt efter att bra recept, skulle vilja hitta ett och "provbaka" redan i år. Dock är jag mjölkallergiker så kesella funkar inte här.

Medarbetare på westernridning.ifokus

DesK
12/19/13, 6:55 PM
#4

Kesella kan man hoppa över och ta lite mer vatten och kanske ett ägg 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CelsiusT
12/19/13, 7:18 PM
#5

#4 Ja i lussekatterna så bytte jag ut mot ett ägg, fungerade bra.

Någon som har tips på hur man får en vörtlimpa fluffig? När min syster bakat så har det blivit ihopfallet och stenhårt. Så tänkte om det är någon som har bra tips?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: