Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 7706 ggr
[TrevorS]
2010-12-18 23:48

Pepparkaka med peppar (recept från 30-talet)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2 teskedar kardemumma
4 matskedar kanel
1 teskedar svartpeppar
400 gram vetemjöl
120 gram socker (orginal farinsocker)
2 matskedar bakpulver (orginal 1 matsked bikarbonat)
200 g margarin (orginal smör)
1 dl ljus sirap
1 dl vatten

Gör så här:
Tärna margarinet och blanda väl med sockret, rör sedan ner sirapen och blanda väl. Rör ner resten av ingredienserna fort och knåda/mosa väl i någon minut. Låt vila i 10-15 minuter, kavla ut på mjölad bänk och stansa ut med pepparkaksformar eller glas. Grädda i 175 grader i 5-10 minuter tills de blir ljusbruna.

Orginal skulle de kavlas ut till ca 3-5 mm tjocka och gräddas tills de fått fin brun färg.

Annons:
storost
2010-12-19 00:05
#1

Ännu ett gammalt recept Glad. Härligt!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
2010-12-19 00:32
#2

Visst är det trevligt med gamla recept, har massor, dock är inte alla daterade! Kokböcker är min favorit när det gäller kakor, massor som man glömt bort med tiden.

Som att man hade peppar i pepparkaka, hört flera teorier och myter om varför man slutade, men har ingen aning om vilken som stämmer.

MonisN
2010-12-19 09:33
#3

Är dett något liknande Kungälvspepparkakor? Hur är teorierna om varför dom försvann?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-12-20 00:34
#4

Jag läste någonstans om teorin om varför man hade i peppar i kakorna… Men vet inte varför man slutade.

Man började väll med det för att det inte klassades som kakor (gott godis typ) om det var peppar i kakorna. men med peppar i så fick man äta dem.

Antar att man  isåfall slutade med peppar i för att man fick äta kakor även om det inte va peppar i dem…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[TrevorS]
2010-12-20 13:18
#5

Teorier:

Man fick man för sig att man kunde få cancer av pepparkakor enligt en Italiensk studie, de trodde detta var genom blandning med svartpeppar och de övriga kryddorna. (stod i metro, men hittar inte artikeln nu)

Man fick för sig att sådanna kryddor som salt, peppar bara ska vara i mat och socker och kardemumma, kanel bara ska i kakor. (Låter helt idiotiskt i mina öron, så är det inte)

Kryddan kunde vara svår att få tag i eller väldigt dyr.

Man slutade bara för att det inte var gott.

Sedan om något stämmer vet jag inte, hittar inte mycket information heller. Vore roligt att veta.

Anterrabae
2012-11-13 19:30
#6

Trevligt, trampar lite så jag hittar tillbaka :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2012-11-13 19:31
#7

Förresten, hur mår den här degen av att vila i kylen? Behövs det? Blir den bättre/sämre?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: