Annons:
Etikettoff-topic
Läst 5056 ggr
zissi
2010-12-17 21:36

Viktminskning (gäller julskinkan)

Ja, nu är det julskinkans viktminskning jag funderar på Flört.

Köpte Scans-Pigghem okokta rimmade skinka på 3084 gram idag. När den var färdigkokt vägde den 1580 gram Förvånad! Är det inte en otroligt stor viktminskning? Den har ju nästan halverat sin vikt. Var tvungen att be gubben kontrollväga men han fick samma resultat.

Annons:
DesK
2010-12-17 22:04
#1

Hum det låter väl mycket. Har för mig att man brukar räkna med knappt !/3 viktminskning vid kokning av skinka, men ska kolla ordentligt imorgon.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-12-17 22:06
#2

Kokat skinka på mitt gamla jobb, den brukar oftast halveras, vägde ni den från början? Var den fryst? Den väger mer som fryst eller om den är riktigt kall. Vägde ni den inte från början kan vikten varit fel eller mätt vid fryst tillstånd, sedan kan man ha sprutat in vatten i den från början.

MonisN
2010-12-18 03:14
#3

Jag har inte gjort min skinka än, men jag ska kontrollera den efteråt och se hur mycket den har bantat! Det låter inte klokt att man betalar så mycket för vatten och koksaltSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-12-18 14:50
#4

Trevor: Den var inte fryst utan låg i kyldisken när vi köpte den.

Ser fram emot att provsmaka den i kväll Tungan ute. Den både luktar gott och ser så god ut. Första lilla julbordet går av stapel i kväll när en av sönerna med flickvän, far och svärfar kommer och gör oss sällskap. I år delar vi upp julfirandet i tre omgångar av lite olika anledningar. Blir lite mindre sällskap varje gång i stället.

Sååååå skönt det kännsSkrattande. Allt är så gott som färdigt för julfirande Glad.Tallris, enar, smågranar på borden, gamla röd-vita handvävda kökshanddukar, torkade apelsin- och äppelskivor. ljus, fin julmusik och lite gott ätbart…mer behöver vi inte för att trivas. Förutom lite sällskap emellanåt förstås.

Hoppas allt flyter på bra för er alla här!

[TrevorS]
2010-12-18 14:55
#5

Jag kan alltid lukta även om jag inte kan smaka, önskade man kunde. Gråter Du får skicka bild på den när den är klar. Skrattande

MonisN
2010-12-18 16:26
#6

#4 Jag tror jag kommer hem till dig zissi, det låter mysigt och gottTungan uteFlört Hade tänkt göra min skinka i dag, men sansade mig, tyckte det var lite för långt kvar till jul. Vi ska ju inte ha gäster förrän julafton så det är egentligen ingen brådska, men jag är riktigt sugen på den där skinkan nu!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
2010-12-18 20:01
#7

Tur, att jag inte längre ätar kött.

Hur mycket kött minskar med kokning beror på själva lagring och konservering. Är köttet lagrat, då finns mindre vatten i. När man rimmar köttet, då läggar man det - vanligtvis - i en saltlake som är vätska. Och en del av vätskan tas upp av köttet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-12-18 20:11
#8

#7 I Sverige fuskas det otroligt mycket med just julskinka. Den sprutas full med vatten för att man ska tjäna så mycket pengar som möjligtSkrikandes

Ett år köpte jag skinka på en kockskola här i stan, och det var skillnad som natt och dag. Där fuskas det inte på detta sättet, utan man tillsätter bara det som är nödvändigt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-12-18 20:22
#9

#8 det är inte bara i Sverige som man fuskar. Också på kontinentet gör man det. Men jag läste att i en del länder är det förbjuden att spruta in vatten i köttet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-12-18 20:40
#10

#9 Nej, det är nog inte bara i Sverige.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-12-19 23:28
#11

Nu är halva skinkan uppäten redan. God men lite i saltaste laget kanske. Men med mycket dopp till smakade det mumsigt. Satte dock inte till något extra salt i kokvattnet utan bara det vanliga kryddpeppar, lagerblad och lök.

Saknar mormors "gråskinka" som hon saltade själv. Jag beställde en färsk skinka för cirka 20 år sedan och saltade in själv. Hade då en arbetskamrat som hjälpte mig igenom proceduren och jag blev helnöjd med den. Det var underbart med det grå naturliga köttet.

Läste nyss att det i Finland av tradition inte används nitrit i julskinkorna. Vet inte om det stämmer. I krav-skinkorna finns det ju inte nitrit heller. Har dock inte hittat någon okokt krav-skinka här. Hållbarheten blir förstås kortare, men det tar jag så gärna.

MonisN
2010-12-20 00:31
#12

Vad du frestarTungan ute jag vill också ha skinka, NU! Men jag väntar till onsdag, men då blir det vörtbröd och skinka. Mums mumsTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2010-12-29 10:58
#13

I år fick jag en superfin skinka från Skövde slakteri (tror jag det var). Jag brukar ugnsbaka den i folie men eftersom jag äger en ångugn ville jag prova att koka den där. Det kommer jag definitivt att göra i fortsättningen. Tyvärr försvann cirka 1½ kg även för mig trots att jag bara hade ugnen på 99º. Hade jag bakat den i folie och på högre värme hade troligen ännu mer försvunnit.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
zissi
2011-01-01 20:22
#14

Syrran köpte också Scan Piggham-skinka i år och hennes vägde 2.5 kilo okokt och cirka 2 kilo som kokt. Hennes minskade alltså inte så mycket som min i vikt.

Jag köpte två små ekologiska skinkor (Änglamarks) och griljerade på juldagen till det sista julbordet och de minskade enligt följande:

* 2034 gram till 1360 gram

* 1826 gram till 1207 gram

Blir inte riktigt klok på skinkornas viktminskning. Men nu har vi ätit den näst sista dopp-i-grytan och skinka-måltiden för den här säsongen. Har kvar både spad och skinka till en gång till. Älskar dopp. Gör ni?

MonisN
2011-01-02 00:46
#15

Har aldrig ätit dopp i grytanSkäms Jag njuter fortfarande av tidernas bästa skinka här. Tyvärr börjar den ta slutGråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-02 12:08
#16

Zissi det där med viktminskning av skinka är lite knepigt Obestämd Dopp i grytan är helt underbart gott Skrattande I år gjorde jag dock min grönkål och grönkålssoppa av allt skinkspad Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: