Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 7287 ggr
Hustigern
12/18/10, 7:37 PM

Pepparkaksrecept med cedroolja

Ur Sockerbolagets häfte "Goda pepparkakor och annat gott" (hittar inget årtal i det men jag har fått häftet av mormor och det är bild på sirap i glasburk i häftet)

Luciapepparkakor, cirka 250 stycken, drygt 1 kilo

2 deciliter tjock grädde
300 gram gul eller brun farin (knappt 4 deciliter)
2 deciliter ljus sirap
1 matsked ingefära
1 kryddmått cedroolja
1 matsked bikarbonat
800 gram vetemjöl (16 deciliter)

Vispa grädden till hårt skum. Rör den med farin och sirap omkr 10 minuter. Tillsätt ingefära, cedroolja, bikarbonat och större delen av mjölet.

Degen bör vila minst ett dygn.

Arbeta degen smidig på bakbordet. Kavla ut den tunt, 1-2 millimeter. Tag ut kakor med önskat mått. Lägg dem på en smord plåt. Grädda kakorna 8-10 minuter i 175 grader. Låt kallna på plåten.

/Anneli

Annons:
Hustigern
12/18/10, 7:40 PM
#1

Ur Walin och Schagers Kokbok från 1938 finns

Engelska pepparkakor

500 gram brunt farinsocker
3 deciliter sirap, 405 gram
3 deciliter tjock grädde
2 matskedar bikarbonat, 20 gram
1 tesked cedroolja
1 kilo och 300 gram vetemjöl

Socker, sirap, grädde och bikarbonat vispas med stålvisp ½ timme, varefter cedroolja och mjöl tillsättas. Den väl arbetade degen utbakas till runda kakor som gräddas i varm ugn.

Man får väl utgå från att det är vispning för hand som avses.

/Anneli

DesK
12/18/10, 7:55 PM
#2

Hustigern vad roligt med lite äldre recept Glad Japp det är nog vispning för hand som menas i ditt andra recept. Man kan behöva justera mängderna en aning när man använder så pass gamla recept, eftersom mjöl och även andra ingredienser har ändrat lite karaktär över tid. Anna Bergenström beskriver detta i någon av sina kokböcker just angående pepparkaksdeg. Anna bakade länge efter farmors recept, men så blev de något år inte alls så lättkavlade och bra som tidigare. Detta resulterade i att Anna justerade farmors recept som sedan funkade jättebra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/18/10, 8:05 PM
#3

Oj, vad roligt att det kom fram gamla recept på dessa cedrokakor. Jag talade med svärmor och hon hade letat febrilt efter receptet men hittade det inte. Kanske hade hon gett bort det för många många år sen. Däremot hade hon ett recept ur en gammal kokbok som jag ska få till jul. Hon trodde det var något liknande, eller kanske rent av samma recept. Hon mindes i alla fall att det var mycket grädde i degen och att det blev cirka 400 kakorTungan ute

Tror du att det går att göra dessa enkelt som skurna pepparkakor? Jag har inget tålamod att ta ut 400 kakor med mått! Så roligt tycker jag inte det är att baka pepparkakor.

Tack för receptet!

Edit: Jo, det var farinsocker i svärmors kakor också!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
12/18/10, 8:19 PM
#4

Oh, det är härligt med gamla recepter.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
12/18/10, 11:40 PM
#5

Ska det inte vara peppar? Jag har recept från början av 30-talet där det är svartpeppar i. (bakade av det tidigare och ska snart lägga ut recept.)

Hustigern
12/18/10, 11:57 PM
#6

Just Walin och Schagers recept kanske kan behöva anpassas efter mjölets "modernisering", men vad gäller det receptet från pepparkakshäftet tror jag inte det ska behövas. Jag har inte bakat just detta recept men flera från samma häfte och har inte upplevt några problem med vare sig svårighet att kavla eller annat.

Fast det är ju skillnad på mjöl och mjöl nuförtiden också, nymalet vs lite lagrat, grovt vs tunt, jag tycker alltid att det är bra att känna efter om det behövs läggas till lite mer

Trevor, det finns pepparkaksrecept både med och utan peppar. Förr kallades ju alla kryddor för peppar (liksom alla grönsaker för kål) så egentligen betyder det väl mest "kryddkakor" :)

/Anneli

Annons:
Anterrabae
11/13/12, 7:26 PM
#7

Novis på pepparkaksdeg som jag är, vad är cedroolja?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/13/12, 8:10 PM
#8

#7 Cedroolja är en eterisk olja med citrussmak som passar utmärkt i pepparkakor. Lite svårt att få tag i kanske, men finns bl a på Essencefabriken i Stockholm.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/13/12, 9:32 PM
#9

Aha! Tack för infon! :) ska jag försöka komma ihåg.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: