Annons:
Etikettjästbröd
Läst 10864 ggr
MonisN
2011-01-10 14:53

Snoddas - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här vita brödet är baserat på en dansk franskbrödsdeg och mycket gott.

30 gram jäst

500 gram vatten (5 deciliter)

800 gram vetemjöl, manitoba eller special

1 äggula

20 gram honung

25 gram smör

20 gram havssalt

  1. Blanda alla ingredienser (och fördegen om du använder det. Recept längre ner) utom saltet i en assistent och arbeta degen 10 minuter. Häll i saltet och kör ytterligare 10 minuter till en smidig deg.
  2. Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock och låt vila 60 minuter. Stöt ihop degen efter halva tiden.
  3. Vänd upp degen på mjölat bord och dela den i tre delar. Rulla varje del till en stäng och gör en fläta. Använder du fördeg räcker det till två bröd (flätor), eller så lägger du två flätor på varandra till ett jättestort bröd. Lägg på plåt och låt jäsa till dubbel storlek. Pensla eller spraya därefter med vatten och strö på vallmofrön.
  4. Sätt in brödet i 250º och spraya in rikligt med vatten i ugnen. Sänk temperaturen till 200º efter 5 minuter. Efter ytterligare 10 minuter, lufta ugnen genom att öppna luckan och släppa ut ånga. Upprepa ytterligare några gånger under bakningen.
  5. Brödet är färdigt efter cirka 35-40 minuter. Använder du termometer är det klart när innertemperaturen är 96º.

Vill man förbättra degen ytterligare kan man göra en fördeg dagen innan och låta den jäsa i kylen.

FÖRDEG:

200 gram vatten (2 deciliter)

12 gram jäst

300 gram vetemjöl

8 gram havssalt

  1. Blanda alla ingredienser och låt vila i kylen 12-24 timmar.

Källa: Grundrecept av Jan Hedh, med modifiering av mjöl och honungsmängden av mig.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2011-01-10 20:39
#1

Snoddas kallar jag mockarutor/chokladrutor för också. Skrattande

MonisN
2011-01-10 21:23
#2

FörvånadFörvånad Det har jag aldrig hör om mockarutor! Kärleksmums kallar jag dem förFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-01-10 23:25
#3

Snoddas både ser gott ut och låter gott Tungan ute

MonisN
2011-01-11 00:39
#4

Prova det här receptet zissi, och alla andra, det är jättegott!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-11 10:03
#5

Jag ska baka det idag Glad

Kärleksmums, Snoddas och Bönas kaka är alla olika namn på chokladrutorna Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-11 10:22
#6

Vad kul! Jag bakade detta i helgen och det smakar fortfarnade lika gott. Det är också ett utmärkt rostbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
zissi
2011-01-11 13:50
#7

Utskrivet! Just nu kom jag på att det varit roligt att haft med det här fina brödet till tjej-träffen jag ska på i eftermiddag. Räknade på jäs- och baktider, går inte ihop sig Skrikandes.

MonisN
2011-01-11 19:29
#8

Du får ta med det nästa gångGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Geronim0
2011-01-11 20:32
#9

Det där skall jag prova så fort jag hittar inställningen på bakmaskinen för att göra "snoddarna."

Känns som det kommer ta ett tag att hitta den inställningen! Obestämd

MonisN
2011-01-12 10:35
#10

#5 Blev det bra?

#9 När du hittar den inställningen är du proffs på riktigtFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-12 12:34
#11

#9 Den inställningen hittar du i dina händer, inte på bakmaskinen Flört Det går bra att använda bakmaskinen till att göra degen och sedan forma och baka ut brödet för hand Glad

#10 Det bidde inget bak igår, jag hann inte med, men idag ska det bli av Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-14 11:13
#12

Receptet är uppdaterat med en fördeg för den som vill förbättra degen ännu mer. Fördegen gör skillnad! Jag gjorde ett blindtest på familjen som utbrast att "det var ännu godare än förra gången"! Ingen kände till fördegenFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-01-14 19:02
#13

Skrivit ut receptet med fördeg, spännande!Skrattande

Just nu håller jag på att hjälpa en gammal faster packa och flytta till ett äldreboende så tiden och framförallt orken räcker inte till för att baka. Men snart så…

Annons:
MonisN
2011-01-14 19:43
#14

Man kanske ska tillägga, som inte står i receptet, att man bör arbeta degen så lite som möjligt efter att den har jäst för att bevara den luftig. Rulla snabbt ihop strängarna till flätan. Vill man göra det ännu enklare kan man ta två lite tjockare strängar och rulla ihop dem, eller göra som Wopa, en ensträngsfläta.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-05-20 12:41
#15

Jag gjorde detta bröd (med fördeg) för några veckor sedan till ett knytkalas vi hade med gubbens syskon. Alla tog för givet att det var köpt bröd. Det blev en bautastor fläta, tur jag har bred ugn. Godast första dagen som de flesta ljusa bröd.

Jag tyckte inte min fläta blev så vacker först men när den jäste så försvann alla skavanker och det blev faktiskt ett jättefint och gott bröd. Verkligen kul att bjuda på sådana fina bakverk.

Tack för ett toppenrecept Mona!

MonisN
2011-05-20 12:53
#16

Kul att du och gästerna gillade det! Jag gör ibland två flätor och lägger dom skavföttes på varandra Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: