Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7021 ggr
Gasoline
1/20/11, 1:31 PM

Deg på fingrarna

Gjorde världens tabbe idag, knådade inte ner tillräckligt med mjöl, så efter jäsningen då man ska arbeta degen, så satt jag fast, ordagrant!

Som ni nu säkert förstår så va jag ju tvungen att knåda i massor av mer mjöl, och efteråt såg jag knappt mina fingrar längre.

Någon som har något bra knep att få bort all deg mer än vanligt vatten?

Annons:
Stephanie
1/20/11, 1:52 PM
#1

Kallt vatten brukar funka bäst på deg. Har du testat det?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
1/20/11, 1:52 PM
#2

He he vem har inte lyckats göra just precis så Glad Flört Tyst Om du har mycket mjöl på degen och bearbetar den försiktigt med lätt hand, kan du få ett jättehärligt bröd av en lös deg Glad

Tunna engångshandskar kan du använda till mycket mer än degknådning, så de är en bra investering och ett paket räcker länge. Att få bort deg från händerna går bäst med så kallt vatten som möjligt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
1/20/11, 2:00 PM
#3

Ja, kallt vatten har jag provat, och vårat vatten här hemma är iskallt, och de tycker jag inte fungerar något vidare. Eller så är det jag som vill att det ska gå snabbare Tungan ute

[TrevorS]
1/22/11, 11:55 AM
#4

Jag gör som stephanie lite vatten på fingrarna, när jag gör surdegsbröd på lös smet blöter jag fingrarna så fastnar man inte. Det godaste är när man viker en lös deg och grädder. Skrattande

ho0mii3z
1/22/11, 12:22 PM
#5

>Jag använder alltid plasthandskar när jag bakar! Skrattande Tips för att slippa klibbiga fingrar!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

zissi
1/22/11, 12:24 PM
#6

Trevor: Håller just nu på med en vikdeg Skrattande. Häller bara ut degen mitt på plåten sen får den forma sig som den vill. Blir ett mycket stort bröd, om jag nu lyckas med det. Det är bara sonen som gjort det när han varit här hemma så jag har bara varit åskådare förut. Visar bild och recept i morgon, om jag kommer ihåg att ta kort förstås innan vi och våra gästerna äter upp det.

Gnida runt händerna i kallt vatten tycker jag också funkar bäst, när det gäller att få bort deg från händerna. Fast degen rinner ju inte av precis…Flört

Annons:
MonisN
1/22/11, 1:11 PM
#7

Är degen kladdig när man ska forma den funkar det att blöta händerna lite. Finns nog inget universalmedel att ta bort degen från fingrarna, det är bara att tvätta tills degen går bortTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
1/22/11, 5:46 PM
#8

Ja zissi, alltid kul med bild, lägg gärna in den i senaste baket. Skrattande Älskar baguetter som jag brukar göra, dock brukade jag göra pizzadeg på lös deg men den är rätt jobbig att "sträcka" för att få ut till pizzabotten, man ska ju hellst inte kavla den.

MonisN, Tror nästna man kan kalla vatten för universal.

ho0mii3z häftigt nick. Skrattande Jag har testat med plastbandskar men tycker man bara bliv svettig om händerna så lyckas degen alltid fastna i dem. Annars får jag nästan alltid till en bra, fin och smidig deg. Glad

storost
1/22/11, 7:19 PM
#9

När jag har deg på händerna, då låter jag torka degen lite och sen gnuggar jag händerna. Efter tvättar jag de med kallt vatten.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

ho0mii3z
1/23/11, 9:52 PM
#10

#8 men jag har plasthandskarna bara när jag knådar, inte när jag kastar ihop degen, då använder jag gaffel .

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

MonisN
1/23/11, 11:12 PM
#11

#10 Låter inte som du gillar att ta i degTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Gasoline
1/24/11, 10:29 AM
#12

Så vi skulle kunna dra slutsatsen att plasthandskar och kallvatten är det bästa metoderna? Tungan ute

MonisN
1/24/11, 10:54 AM
#13

Det är ju ganska enkelt att få bort deg. Är det mycket så skrapa av det mesta och tvätta bort resten med vatten. Tvätta sig gör man ju alltid när man bakat och lagat mat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Gasoline
1/24/11, 12:19 PM
#14

#13 Man tvättar sig förhoppningsvis både före och efter Flört

MonisN
1/24/11, 1:25 PM
#15

Jo, det är ju ganska självklart!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
1/25/11, 12:17 AM
#16

Om man har mycket deg på händerna kan man gnugga händerna torra så allt smular sig och ramlar av, bättre än att blöta och försöka skölja av sig degen om man vill ha bort den.

Mairi
1/28/11, 12:39 PM
#17

Jag brukar gnugga händerna med mjöl,  det binder kletet och degen faller av i ganska torra korvar, och sen tvätta händerna med vatten och tvål/diskmedel som vanligt.

DesK
1/28/11, 2:06 PM
#18

#17 Det var ett jättebra tips, tack! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mairi
1/28/11, 3:54 PM
#19

Ja, att tvätta händerna i mjöl är kanske inte det första instinkterna säger åt en…Flört

Gasoline
1/28/11, 8:36 PM
#20

#17 Åh, det va ju smart! Har inte ens tänkt tanken, men det låter mycket logiskt!

Annons:
ho0mii3z
1/28/11, 10:45 PM
#21

#11 ne jag hatar kladd, men gillar att baka bröd. Skrattande

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Upp till toppen
Annons: