Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 8394 ggr
MonisN
2011-01-28 17:12

Pirogdeg - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är ett fantastiskt gott pirogbröd. Prova det nästa gång du bakar piroger! Piroger passar bra som mellanmål, till matlådan eller utflykten. Perfekt att ha i frysen.

Gör en fyllning som du gillar och låt svalna, innan du fyller pirogerna.

10-12 stycken

50 gram jäst

500 gram mjölk, 3% fetthalt

400-420 gram vetemjöl

300 gram vetemjöl special fullkorn

50 gram rumsvarmt smör

15 gram socker

15 gram havssalt

ägg till pensling

  1. Blanda ut jästen i den kalla mjölken och tillsätt sen de övriga ingredienserna. Kör degen cirka 10 minuter i maskin, längre för hand.
  2. Lägg degen i en stor bunke och låt vila i rumstemperatur i 20 minuter. Ställ sedan in bunken i kylen 30 minuter.
  3. Häll upp degen på bakbordet och dela den i 10-12 bitar. Kavla varje bit till runda eller rektangulära plattor.
  4. Lägg på fyllning på den ena halvan av plattan och pensla med upvispat ägg på kanten av den andra halvan. Vik över ena halva och nyp ihop kanten så den inte går upp.
  5. Lägg pirogerna på plåt och låt jäsa ytterligere 20 minuter. Pensla dem med ägget.
  6. Grädda dem cirka 12-15 minuter i 225ºC.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2011-01-28 18:54
#1

Å piroger var längesen jag gjorde. Jag gjorde ofta piroger när tjejerna var små, det är så praktiskt att ha i frysen och värma till mellanmål eller när matlagningsfantasin inte vill infinna sig. Några piroger med en rejäl sallad till blir en trevlig måltid.

Mona din pirog ser jättefin ut Tungan ute Vad har du för fyllning i den?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-28 20:51
#2

Jag fick 12 stora piroger och hade två olika fyllningar. En med köttfärs, bacon, lök, chilisås och kryddor. I den andra hade jag fräst färsk spenat, bacon och kryddor blandat med ricottaost. Jättegoda båda tvåTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Martin
2011-09-08 14:55
#3

Det här skall testas. Kanon att det går att frysa in också.

mvh Martin

MonisN
2011-09-08 14:57
#4

Kul att du vill prova Martin! Dom är lätta att lyckas med och väldigt godaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-09-08 17:23
#5

Det låter verkligen jättegott. Det ska jag skriva upp på efterbakslistan. Ojojoj och den är redan så lång…..

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-09-08 18:02
#6

Glömde säga att om man fryser dom så blir dom som nybakade om man värmer dom sakta på låg värme i vanlig ugn!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Martin
2011-09-08 20:14
#7

#6 Tack!

mvh Martin

Anterrabae
2011-09-08 23:07
#8

jag undrar jag… Undrar om de håller ihop på glutenfritt mjöl. Jag VILL att de ska det Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-09-08 23:25
#9

#8 Prova! Gör dom inte så får du sy ihop domSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-09-08 23:51
#10

Skrattande

Det jag är lite rädd för är det att man måste ha en deg som går att knåda/kavla.. De brukar inte vilja jäsa för det är för lite gluten (Förvånad) i. Blir så lätt kompakt och degigt, eller kompakt och torrt. (samma problem med bullar)

MEN jag ska fundera. man kanske kan göra en halvfast deg, trycka ut den med mjölade fingrar och fylla och sen kladda ihop Obestämd Gäller bara att hitta rätt koncistens och baka med störst andel potatismjöl.. Jaja, jag återkommer om jag vågar. Det kan ju alltid få hamna i den misslyckade tråden Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-09-09 00:24
#11

Man ska tänka positivt!! Tur vi har den där andra trådenFlört Du fixar nog till det på nåt sätt. Det går säkert att trycka ut degen försiktigt med fingrarna. Det är ju inget måste att använda kaveln.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-09-09 00:35
#12

nu måste jag ju testa.. hehe. Om inte nnat för att se om det FAKTISKT kan gå! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-09-09 00:38
#13

Ja, det måste duSkrattande Ta det som en utmaningFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: