Annons:
Etikettbakprat
Läst 4407 ggr
DesK
2/15/11, 4:30 PM

Surdegen här för att stanna?

Mats-Eric Nilsson skriver i svenskadagbladet.se om surdegens vara eller inte vara.

Här är mina tankar kring denna artikel: Surdegsbakning har mycket äldre traditioner än bakning med jäst, detta kan vara en indikation på att surdegsbakningen är här för att stanna. Ett argument mot att denna trend skulle kunna hålla i sig är att det tar längre tid att baka med surdeg. Detta är dock en sanning med modifikation, eftrsom det ju är så att om man bara kan planera sitt bakande så är själva arbetsinsatsen egentligen varken större eller mindre, det är bara vilotiderna som är längre.
Här i Sverige försvann nästan alla småbagerier under mitten /slutet av 1900-talet, men delvis tack vare lattekulturen så har denna tråkiga trend vänt och nu ser vi åter att det växer fram såväl kaféer som rena småbagerier. Huruvida denna trend kommer att hålla i sig är lika svårt att säga som frågan om surdegstrenden. Om vi ser till hur det ser ut i övriga Europa så har det väl varit liknande trender där som här, men det har nog alltid varit mer vanligt att vanligt folk också bakar i alla fall en del av sitt matbröd själv här i Norden än längre söderut, där det hela tiden har funnits ganska god tillgång på bagerier.

Så vad tror ni om detta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2/16/11, 12:12 AM
#1

Jag har svårt att se att trenden skulle försvinna. Eller rättare sagt att surdegsbröden skulle försvinna och att de konsumenter som nu börjat köpa eller baka riktigt bröd återgå till inplastade limpor och färdigskivat. Har man fått smak på det som är gott och äkta så tror jag inte man gör ett nerköp och går tillbaka till bröd fulla av tillsatser. Jag tror, eller åtminstone hoppas att den sunda slow food trenden kommer att överleva. Det handlar mer om att vakna och inse vad som är sunt och mänskligt. Förvisso är det väldigt långt kvar innan alla är på rätt köl med vad vi sätter i oss, men det känns ändå hoppfullt att det pekar åt rätt håll.

Dom gånger jag tvingas äta köpebröd av den dåliga sorten, så mår jag nästan dåligt när jag känner smaken av tillsatser. Mina smaklökar har blivit avgiftade och känner direkt dom konstgjorda tillsatserna i mat. I bröd finns inte så mycket smakförstärkare, utan där är det mer konserveringsmedel och format som gör brödet luftigt och fryspulver. Tillsatser som är helt onödiga. Dom flesta bagerier använder tyvärr dom här sakerna, utan möjligen konserveringsmedel, det är bara dom riktigt trendiga småbagerierna som bakar helt utan tillsatser.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


pyromanen
2/21/11, 5:09 PM
#2

Har bakat mitt eget surdegsrågbröd sedan jag flyttade hemifrån (för 25 år sedan) innan åt jag min mammas hembakade surdegsrågbröd eller ibland köpt surdegsrågbröd från ett gammalt rågbrödsbageri som fanns någon mil hemifrån och som sköttes av ett gammalt syskonpar. Tror dom var närmare 90 år när dom slutade baka.  Så är jag i och för sig dansk, det är kanske lite skillnad, men i alla fall är det för mig ingen trend utan vardag sen jag föddes.

När det gäller trenden här i Sverige så är det nog ingen tvekan om att den är en reaktion på att allt fler kommit på att köpebrödet till stor del är sött svampigt industribröd och att det går att göra nyttigare, godare och billigare bröd. Det brukar bli så att produktionen följer efter efterfrågan, så det kommer nog bli mer gott bröd framöver, det tror jag. Sen ändras nog inte smaken i landet så plötsligt, svenskar gillar ju sött bröd helt klart, tror knappast det finns nåt land i världen där så mycket av brödet är så sött som här, och det måste väl återspegla smaken på något vis.

DesK
2/27/11, 11:48 AM
#3

Detta med surdegsbakning är rätt intressant Glad Det verkar som att samtliga våra grannländer har mera djupgående surdegsbakningstraditioner än vi här i Sverige. Dessutom verkar de också ha som tradition att baka betydligt mer riktigt grovt bröd än svensken i allmänhet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pyromanen
2/27/11, 5:56 PM
#4

mm.  Men tunnbröd och knäckebröd det är väl trevliga svenska brödtraditioner eller?  Hur gammalt är det?

DesK
2/27/11, 6:01 PM
#5

O ja visst är de! Glad Sannolikt är de äldre än mjukbrödstraditionerna och många av dessa bakades nog med surdeg från början. Där har vi ju en hel del riktigt grova bröd ja. Fast det är först på senare tid som jag har sett knäckebröd med surdeg i affärerna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pyromanen
2/27/11, 7:01 PM
#6

Fast sverige är närmaste garnnland från Danmark så var jag 23 år första gången jag var i Sverige och hade innan bodd 1 år i Indien. När jag såg tunnbröden i affären tänkte jag först att "oj vilket urval av indiska chapatis dom har i sverige, det gick ju knappt att få ta i i Danmark". Dröjde innan jag förstod att det inte var exotiska inslag i bröddisken utan svenskt Skäms

Annons:
MonisN
3/2/11, 12:24 AM
#7

#6 Vad spännande att du bott i Indien! Berätta gärna om vad dom har för bröd mer än chapatis. Berätta gärna annat ocksåFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: