Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 5283 ggr
Stephanie
2011-02-09 15:13

Recept på rågsurbröd

Försöker hitta något enkelt rågsurbröd som inte ska jäsa över natten, med få ingredienser (vetemjöl och rågsikt är det enda jag har hemma), inga nötter, frukt eller liknande.

Finns det? Tungan ute Jag hittar nästan bara recpt som börjar med "Dag 1" som överskrift. Tanken jag hade, var att göra degen nu och låta jäsa till sent ikväll, kanske jag kan göra ett sånt dag 1-2 recept i alla fall, och låtsas att det är ny dag ikväll? Oskyldig Sen har vi knappt några ingredienser hemma, annat än mjöl, så de recept med 20 ingredienser går också bort. Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
MonisN
2011-02-09 16:24
#1

Har du rågsurdegsgrund?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-02-09 17:12
#2

Yes, jag var lite otydlig - det är alltså den jag vill göra något med Glad för min del behöver det inte vara rågbröd, om det funkar att ha i rågsur i annat också.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mairi
2011-02-09 17:51
#3

Det går utmärkt att baka ljust surdegsbröd också, på vete med rågsur som jäskraft. Jag tycker det är jättegott!
Har aldrig någon ren vetesur, lyckas inte riktigt med dem. Antingen bara råg eller så nån slags råg-vete-hybrid. Glad

Jag bakar mest på känn och har dålig koll på terminologin, så jag måste fråga om du med "surdegsgrund" menar den lilla slatten som vilar i en burk i kylskåpet fortfarande, eller om du har matat igång den och det står en bubblig fördeg i en skål nånstans i rumsvärme?

Det är ju det senare som annars kan ta tid och göra att du måste vänta med baket tills imorgon, men man kan ju ha tur…

MonisN
2011-02-09 19:50
#4

Nu blev det kanske sent för det där baket idag, men jag ska lägga in ett enkelt recept som jag brukar använda.

#3 Fördeg och matad surdegsgrund är inte riktigt samma sak. Surdegsgrunden är den man har i kylen och matar med mjöl och vatten. När den bubblat upp efter några timmar är den färdig att användas som surdeg. Fördeg är en lösare deg som vinner på att stå i kylen över natten, eller dagen om man så vill. I vissa recepet räcker det att den står några timmar i rumstemperatur. Båda metoderna funkar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Mairi
2011-02-09 22:14
#5

Okej, tack för förklaringen.
Jag har som sagt jättedålig koll på rätt termer, och det hjälper inte att många jag pratat med är lika förvirrade och menar olika saker med samma ord.
Det blir nog bättre när jag hängt med er här ett tag! Flört

Ville bara vara säker på exakt vilket skede trådstartarens surdeg befann sig i innan jag skulle våga mig på några förslag.

MonisN
2011-02-09 22:18
#6

#5 Nej, det är inte lätt att hålla reda på alla termer och vad som är vad, men vi är natuligtvis glada om du vill hänga här med oss. Vi lär av varandraGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: