Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7650 ggr
Lilly62
2/24/11, 5:12 PM

Vilken köksmaskin har ni och hur nöjda är ni?

Hejsan alla!  Skulle uppskatta lite köpråd inför köp av en köksmaskin, maxpris ca 2.500 kr.

Jag har främst fastnat för en Bosch MUM6N22.

Har någon av er den maskinen och hur nöjda är ni i så fall med den?

Behovet jag har med maskinen är att den ska klara att knåda en vanlig bröd- och bulldeg utan att maskinen överhettas!

(Har redan tagit död på två hushållsassistenter på 500W som inte orkade knappt en halv bulldeg och 3 dl vätska!?)

Den ska också vara enkel att plocka isär för rengöring, utan att man måste ha verktyg och ringa en hantverkare för allt sitter så hårt. Kyss

_Tack för många timmar härlig inspirerande läsning på matbröd iFokus!
_

Annons:
MonisN
2/24/11, 6:17 PM
#1

Hej Lillly62!

jag har själv en Bosch av äldre modell och den verkar outslitlig. Min har samma bunke som den du länkar till. Den är också på 1000W vilket är mycket bra. Jag tror inte du behöver vara rädd att den inte ska orka med dina degar, det kommer den att göra. 500W som dina tidigare maskiner är däremot aningen för klent för bröddegar som ska knådas 10-20 minuter. Bunken är lätt att plocka isär och rengöra. Man ska dock inte köra den i diskmaskin.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2/24/11, 8:46 PM
#2

Vi har en Bosch MUM4405 sedan många år och vi är jätte nöjd med den.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2/25/11, 12:05 PM
#3

Jag har en gammal Kenwood Major, men om jag nu skulle köpa en ny maskin skulle jag allvarligt fundera på den i din länk Lilly62. Trevligt att du har hittat mycket som du gillar att läsa här Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gnidde
2/25/11, 2:20 PM
#4

En Bosch MUM46R1 sedan förra året och är nöjd med den. Har gjort många limpor i den och även många Kanel och kardemummasnurror.

Just nu gör den skorpdeg.

Hälsningar Gnidde.

Lilly62
2/26/11, 12:32 PM
#5

Vilken fantastisk feedback! Tack! Skrattande

En sak jag undrar är ; när ni blandar degen i maskinen, åker den inte upp på degkroken och kladdar sej in i själva degkroksfästet? Det gör det alltid när man använder el-vispens degkrokar!

Funderar på varför dom maskiner ni har på 500-550W orkar göra hela limpdegar, medan dom två hushållsmaskiner (av kända märken) jag hade på samma motorstyrka inte ens orkade med en halv (!) vanlig bulldeg. Det rök först ur dom och började sedan brinna! Förvånad

DesK
2/26/11, 1:06 PM
#6

Elvispens båda degkrokar snurrar bara runt på ett ställe, medan degkroken som hör till de lite krafigare maskinerna, dels i sig själv är betydligt kraftigare och dels åker den runt i degskålen - Hum hoppas att du fattar vad jag menar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
pyromanen
2/26/11, 5:03 PM
#7

Har ärvt min 93 åriga svärmors Elektrolux modell mycket gammal (tidigt 50-tal eller sent 1940-tal)!  Rörmojängerna är av trä! och så finns det bara en hastighet, men för bröddeg funkar den alldeles utmärkt Glad

#5:  Watt är enbart ett mått på effekten, inte motorns kvalité.

zissi
2/26/11, 8:56 PM
#8

Jag har en cirka ett år gammal Elektrolux assistent, som jag fullkomligt älskar, till mina tunga stora degar. Jag valde mellan den och någon Bosch-modell. Det är ju bra maskiner båda två vad jag har hört.

Lycka till med ditt val Glad!

[TrevorS]
2/26/11, 9:42 PM
#9

Jag älskar min handmixer, perfekt att använda när man ska vispa, mixa, hacka och göra gryn, men så måste jag säga att den andra maskinen är kaffekokaren som jag använder nästan dagligen och gör mjöl med eller hemmagjorda kryddor.

DesK
2/26/11, 9:47 PM
#10

#9 Ähum  du menar väl ändå att du använder kaffekvarnen och inte kaffekokaren dagligen till att göra mjöl och kryddor. Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2/26/11, 10:29 PM
#11

#10. Haha, ja det är klart jag menade kaffeKVARNEN och inte KOKAREN som jag skrev, vet ibland inte vart jag har min hjärna ibland, kanske bakom soffan? SkrikandesTungan ute

starhawk
3/5/11, 4:13 PM
#12

Fick för några år sedan låna morsans Electrolux Assistent, helt klart den bästa maskinen när det gäller att göra deg. När den är färdig med degen behöver den inte ens knådas. Hade tidigare någon Boschmodell, och visst, den kunde blanda ihop en deg, men den var ingalunda färdigknådad det fick man göra själv. Det var när Boschmaskinens växellåda pajade jag fick låna morsans Electrolux, jag har använd den i flera år nu och den funkar hur bra som helst

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

jossan007
3/7/11, 10:41 AM
#13

jag har en assistent som jag tycker är väldigt bra! det är liksom bara "bunken" i metall som man riktigt lätt bara lyfter upp, och degkroken som man också tar av väldigt lätt, och sen är det inga fler delar!

är dock väldigt sugen på en kitchen aid i lila <3

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: